NASA je objavila fascinantnu snimku trenutka kada je XB-1, nadzvučni zrakoplov tvrtke Boom Supersonic, prešao brzinu zvuka bez stvaranja zvučnog udara koji bi se mogao čuti s tla. Ovo postignuće označava veliki korak prema tihoj nadzvučnoj avijaciji budućnosti.
Tvrtka Boom Supersonic, koja razvija putničke avione nove generacije, uspješno je testirala svoj model XB-1. Za razliku od konvencionalnih nadzvučnih aviona koji stvaraju snažne zvučne udare, XB-1 je postigao brzinu od Mach 1.12 bez stvaranja buke na tlu.
Tijekom prvog nadzvučnog leta 28. siječnja, na ruti leta postavljeni su visokoosjetljivi mikrofoni. Unatoč tome što je zrakoplov probio zvučni zid tri puta, ni jedan od senzora nije zabilježio zvučni udar.
“Ovo potvrđuje ono u što smo oduvijek vjerovali – nadzvučni letovi mogu biti dostupni, održivi i prijateljski nastrojeni prema ljudima na tlu i u zraku,” izjavio je Blake Scholl, izvršni direktor Boom Supersonica. “S ovim uspjehom, Boomless Cruise postaje dio Overturea, omogućujući brže putovanje na još više ruta.”
NASA-ina vrhunska tehnologija snimanja
NASA nije samo pratila zvučne razine – 10. veljače agencija je upotrijebila Schlieren fotografiju kako bi zabilježila šok valove XB-1 tijekom leta.
Ova tehnika koristi savijanje svjetlosti kako bi vizualizirala promjene u gustoći zraka. NASA-ini stručnjaci upotrijebili su rub Sunca i sunčeve pjege kao referentne točke, a posebni softver rekonstruirao je šok valove u detaljnu snimku.
“Ova fotografija čini nevidljivo vidljivim – prvi američki civilni nadzvučni zrakoplov koji probija zvučni zid,” rekao je Scholl. “Zahvaljujući partnerstvu s NASA-om i vrhunskom pilotiranju, uspjeli smo snimiti ovaj povijesni trenutak i potvrditi da XB-1 nije stvorio čujan zvučni udar.”
Kako je moguće probiti zvučni zid bez zvučnog udara?
Zvučni udar nastaje kada zrakoplov prijeđe brzinu zvuka, pri čemu se zračne molekule komprimiraju u šok valove koji se šire prema tlu.
Iako je nemoguće potpuno eliminirati zvučni udar, NASA objašnjava da se pažljivim dizajnom i letnim strategijama može znatno smanjiti njegova jačina. Manji avioni s aerodinamičnijim oblikom proizvode slabije šok valove, dok let na većim visinama može spriječiti da udar dopre do tla.
XB-1 je dokazao da nadzvučno putovanje može biti tiho, što otvara vrata novoj eri brze avijacije.
Na temelju ovog uspjeha, Boom Supersonic nastavlja razvoj komercijalnog zrakoplova Overture, koji će letjeti brzinom Mach 0.94 iznad kopna i Mach 1.7 iznad oceana. Cilj je koristiti Boomless Cruise tehnologiju za postizanje Mach 1.3 bez stvaranja zvučnog udara, što bi moglo skratiti letove preko SAD-a za čak 90 minuta.
Tvrtka planira daljnja testiranja do kraja 2025., dok su aviokompanije poput American Airlinesa, United Airlinesa i Japan Airlinesa već naručile 130 ovih aviona.
Ako se ova tehnologija pokaže učinkovitom, dugolinijski letovi mogli bi postati brži i tiši nego ikad.
🔵 Pridružite se razgovoru!
Imate nešto za podijeliti ili raspraviti? Povežite se s nama na Facebooku i pridružite se zajednici znatiželjnih istraživača u našem Telegram kanalu. Za najnovija otkrića i uvide, pratite nas i na Google Vijestima.