NASA-ina misija Artemis ‘premašuje’ očekivanja

NASA-ina svemirska letjelica Orion na putu prema Mjesecu s našim planetom u pozadini (©NASA).
autor

Iz NASA-e su objavili da misija Artemis za sada premašuje sva očekivanja te tako daje obećavajuće najave za buduće misije slanja čovjeka na Mjesec.

Odličan početak

Svega nekoliko dana nakon polijetanja s Floride na putu prema Mjesecu svemirska letjelica Orion „nadmašuje očekivane performanse,“ izjavili su NASA-ini dužnosnici. Svemirska letjelica trebala bi odvesti astronaute na Mjesec u narednim godinama te tako postati prva misija koja će kročila na površinu našeg prirodnog satelita nakon 1972. godine.

Uspješno lansiranje SLS raketa koja na sebi nosi Orion svemirsku letjelicu u sklopu Artemis 1 misije. NASA/Joel Kowsky
Uspješno lansiranje SLS rakete koja na sebi nosi Orion svemirsku letjelicu u sklopu Artemis 1 misije (©NASA/Joel Kowsky).

Ovaj prvi testni let, bez posade, ima za cilj osigurati sigurnost vozila. „Danas smo se sastali kako bismo pregledali performanse svemirske letjelice Orion… one premašuju očekivanja,“ rekao je Mike Sarafin, voditelj misije Artemis 1. Četiri solarne ploče svemirske letjelice, dugačke oko četiri metra, ispravno su raspoređene i također daju više energije nego što se očekivalo.

NASA uspješno lansirala Artemis 1

Prilazak Mjesecu

Orion se već nalazi na nekih 320.000 kilometara od Zemlje i nedavno je uspješno izveo prvi od četiri planirana glavna potiska. Ovaj manevar doveo je svemirsku letjelicu na 130 kilometara od Mjesečeve površine, kako bi za nastavak misije iskoristila Mjesečeva gravitacijska sila.

Sljedeća faza podrazumijeva aktiviranje drugog potiska koji bi trebao Orion u daleku orbitu oko Mjeseca. Brod će ići do 65000 kilometara od Mjeseca, što je rekord za kapsulu sposobnu za prijevoz ljudske posade. Zatim će započeti putovanje natrag na Zemlju, a slijetanje u Tihi ocean planirano je za 11. prosinca – nakon nešto više od 25 dana leta.

Važnost uspjeha misije

Uspjeh ove misije odredit će budućnost misije Artemis 2 tijekom koje će astronaute zaokružiti oko našeg prirodnog satelita u njegovoj orbiti. Sljedeća misija – Artemisa 3 – trebala bi vratiti ljude na površinu Mjeseca te je planirana za 2024./2025. godinu.

Nažalost nije sve prošlo po planu. Naime, deset znanstvenih mikro-satelita bilo je raspoređeno nakon polijetanja, no polovica njih imala je tehničke ili komunikacijske probleme. Međutim, ovi sporedni eksperimenti, koje zasebno provode nezavisni timovi, neće imati utjecaja na glavnu misiju koja se za sada odvija i bolje nego su znanstvenici očekivali.

Biološki eksperiment u sklopu misije Artemis I

Anonymus (18. studenoga 2022.), „Orion Conducts First Spacecraft Inspection, “Exceeding Expectations”,“ blogs.nasa.gov (pristup 21. studenoga 2022).

Anonymus (19. studenoga 2022.), „NASA Moon mission ‘exceeding’ expectations,“ phys.org (pristup 21. studenoga 2022).

Anonymus (20. studenoga 2022.), „Artemis I – Flight Day Five: Orion Enters Lunar Sphere of Influence Ahead of Lunar Flyby,“ blogs.nasa.gov (pristup 21. studenoga 2022).