• Svemir
  • NASA-in Voyager 1 nastavlja sa slanjem informacija na Zemlju

NASA-in Voyager 1 nastavlja sa slanjem informacija na Zemlju

Letjelica Voyager 1. Zasluge NASA-CALTECH.

Nakon što su prekinute u studenom, NASA-ina svemirska letjelica Voyager 1 ponovno šalje dragocjene podatke o ‘zdravlju’ i funkcioniranju svojih inženjerskih sustava na Zemlju. Očekuje se skoro ponovno uspostavljanje prijenosa znanstvenih podataka. Voyager 1, zajedno sa svojim sestrinskim brodom Voyager 2, jedinstven je u povijesti svemirskih letova jer operira u međuzvjezdanom prostoru. Problemi s prijenosom podataka započeli su 14. studenoga 2023., kada Voyager 1 više nije slao čitljive informacije, unatoč tome što je letjelica i dalje primila upute s kontrolnog centra i operativno funkcionirala. U ožujku, tim NASA-inih znanstvenika detektirao je da je kvar povezan s jednim od tri računala na letjelici, specifično s odjeljkom za obradu podataka o letu (FDS), koji ima ključnu ulogu u organiziranju podataka za Zemlju.

Kvar na čipu unutar memorije FDS-a, koji je sadržavao bitne dijelove programskog koda, učinio je znanstvene i inženjerske informacije neiskoristivima. Tim se odlučio za alternativno rješenje, premještajući kritični kod na drugačije lokacije unutar memorije FDS-a, pošto niti jedna lokacija pojedinačno nije bila dovoljno velika. Razvijena je metoda rastavljanja koda na manje segmente koji su raspoređeni na različitim mjestima memorije. Uz prilagodbu segmenata za međusobnu kompatibilnost, osigurana je i koherentnost cijelog sustava. Promjene su uključivale i ažuriranje svih referenci na lokacije koda.

Prilagodba koda odgovornog za inženjerske podatke provedena je 18. travnja, s uspješnom implementacijom potvrđenom 20. travnja, nakon što su signali putem svemira potvrdili ispravnost izmjena. To je prvi put u pet mjeseci da je tim uspio provjeriti status letjelice. U nadolazećim tjednima tim planira dovršiti prilagodbu preostalih dijelova FDS softvera, što će ponovno omogućiti prijenos znanstvenih podataka. Voyager 2 nastavlja s redovitim operacijama. Ove svemirske letjelice, lansirane prije više od 46 godina, najdugovječniji su i najudaljeniji svemirski istraživači. Tijekom svojih misija, Voyageri su prošli pored Jupitera i Saturna, a Voyager 2 je također posjetio Uran i Neptun prije početka njihovog pionirskog međuzvjezdanog putovanja.