Astronomija

NASA će sagraditi divovski teleskop na udaljenoj strani Mjeseca

Zašto nam treba teleskop na udaljenoj strani Mjeseca? Odgovor je jednostavan: na njegov rad neće utjecati buka i smetnje sa Zemlje i Sunca.

NASA je odlučila nastaviti rad na najvećem radioteleskopu u Sunčevom sustavu u Mjesečevom krateru na udaljenoj strani Mjeseca. Očekuje se da će u njegovom stvaranju biti angažirani mali roveri, a sam teleskop istražit će procese koji su se odvijali u ranom Svemiru.

Radioteleskop Lunarnog kratera

Projekt LCRT (Lunar Crater Radio Telescope) predložen je 2020. godine kao dio programa NIAC (NASA-ini inovativni napredni koncepti). Svrha ovog programa je podržati ideje i projekte na polju astrofizike, astronautike, raketnog i satelitskog inženjerstva, koji se mogu provesti u sljedećih nekoliko desetljeća i imat će veliki utjecaj na tijek znanstvenog i tehnološkog napretka.

Predviđa stvaranje radio teleskopa na udaljenoj strani Mjeseca, gdje na njegov rad ne bi utjecale buka i smetnje sa Zemlje i Sunca. Pretpostavlja se da će promjer antene biti jedan kilometar.

Sadržat će žičanu mrežu preko koje će se feed učvrstiti na kabele, a robotski rover DuAxel bit će angažiran oko njegovog smještanja u krater. Raspon valnih duljina LCRT-a bit će od deset do pedeset metara i promatrat će objekte iz ranog Svemira.

Ove konceptualne slike prikazuju glavne dijelove teleskopa koji će jednog dana biti izgrađen na udaljenoj strani Mjeseca. Izvor: NASA

8.travnja 2021. NASA je objavila da je projektom radijskog teleskopa uspješno završena prva faza rada, koja je trajala 9 mjeseci, i izborila pravo prelaska na drugu fazu. Završetak ovog dijela projekta predviđen je za dvije godine.

Kao dio druge faze, projektni je tim dobio 500 000 američkih dolara za izradu plana rada za stvaranje radio-teleskopa, dok još uvijek nije potrebno da u potpunosti razviju tehnologije potrebne za projekt.

Ako projekt uspije prijeći u treću fazu, tada će i sama NASA i razna druga poduzeća biti uključena u rad na razvoju ovih tehnologija. Ako se projekt na kraju dovrši u sljedećih par desetljeća, LCRT će postati najveći radio teleskop u Sunčevom sustavu.

Ciljevi projekta

Radioteleskop Lunarnog kratera imat će nevjerojatan cilj – proučiti evoluciju Svemira, od stvaranja prvih zvijezda do trenutnog stanja Kozmosa. To će biti moguće zbog specifičnog mjesta lunarnog teleskopa.

Tim je odabrao nekoliko kratera koji će zaštititi instrument od ometajućih zvukova iz galaktičkog središta. To će teleskopu omogućiti jasnije podatke o mračnom vijeku svemira, najranijim razdobljima.

Sve u svemu, razvoj projekata tek započinje. Ne postoji jamstvo da će ikada postati stvarnost ili kada se to dogodi, hoće li se to dogoditi prije sljedećeg desetljeća ili, na primjer, za 30 godina.Napokon, operacije na udaljenoj strani Mjeseca puno su teži zadatak.

• Carter, J. (2021, April 10). NASA teases a Mars base made of mushrooms, a swarm of spacecraft to Venus and a giant dish on the moon.
• Hall, L. (2021, April 07). Lunar crater radio telescope (LCRT) on the Far-Side of the moon.
• JPL NASA. (n.d.). NASA selects innovative, early-stage tech concepts for continued study.
• O’Neill, M. (2021, April 12). A radio telescope built in a crater on the Moon – and other Innovative NASA tech concepts being researched.