• Svemir
  • Najmoćnija sunčeva oluja u povijesti pogodila je Zemlju prije 14 000 godina

Najmoćnija sunčeva oluja u povijesti pogodila je Zemlju prije 14 000 godina

Otkriće visokih razina radioaktivnog ugljika u godovima djelomično fosiliziranih stabala ukazuje na to da je prije više od 14.000 godina Zemlju pogodila iznimno moćna sunčeva oluja, danas poznata kao “događaji Miyake”.

Nedavna analiza godova stabala otkrila je da je naš planet bio izložen intenzivnom kozmičkom zračenju prije više od 14.000 godina, što upućuje na susret s jednom od najintenzivnijih sunčevih oluja ikada zabilježenih. U studiji objavljenoj 9. listopada u časopisu Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, detaljno se analiziraju prstenovi stabala izvučeni iz djelomično fosiliziranih stabala pronađenih u Francuskim Alpama. Ti drevni uzorci, očuvani u sedimentima korita rijeke, sadrže visoke razine ugljika-14 u pojedinim godišnjim prstenovima koji se datiraju na približno 14,300 godina prije.

Ugljik-14, radioaktivni izotop ugljika s dodatnim neutronima, nastaje kada kozmičke zrake udare u atome dušika u Zemljinoj atmosferi. Povećanje koncentracije ugljika-14 u prstenovima ukazuje na značajan porast kozmičkih zraka u tom razdoblju, u skladu s nalazima nedavno otkrivenih jezgara leda na Grenlandu koje pokazuju povećane razine berilija iz istog razdoblja. Berilij uglavnom nastaje kada kozmičke zrake udare u jezgre drugih elemenata. Istraživači smatraju da je porast radijacije posljedica masivne sunčeve oluje, vjerojatno pokrenute koronalnim izbačajem mase (CME), brzog oblaka magnetizirane plazme i radijacije, koji je lansiran u svemir ogromnom sunčevom bakljom. Priroda i posljedice takve gigantske oluje nadilaze granice našeg trenutnog razumijevanja.

Ako su pretpostavke točne, radi se o “najvećoj sunčevj oluji ikada identificiranoj”, kako navode istraživači u izjavi za Live Science. “Sličan događaj danas bi imao katastrofalne posljedice za suvremeno tehnološko društvo,” dodaju.

Ovakve sunčeve oluje, poznate kao događaji Miyake, nazvane su po sličnim, iako nikad izravno promatranim fenomenima koji ostavljaju tragove u fosilnim zapisima. Do danas je na temelju analize prstenova stabala ili geoloških dokaza širom svijeta identificirano najmanje šest, a moguće i osam Događaja Miyake, s najnovijim zabilježenim prije otprilike 1030 godina.

Razumijevanje Događaja Miyake

Najveća sunčeva oluja koju su znanstvenici izravno promatrali bila je Carringtonov događaj iz 1859. godine. Premda nije generirala razinu radijacije zabilježenu u godišnjim prstenovima stabala, rezultirala je snažnom sunčevom bakljom, vidljivom astronomima na Zemlji, s energijom ekvivalentnom približno deset milijardi 1-megatonskih nuklearnih bombi.

Događaji Miyake smatraju se daleko intenzivnijima od Carringtonovog događaja. Znanstvenici procjenjuju da je posljednji Događaj Miyake bio otprilike osamdeset puta moćniji od Carringtonova, dok bi nedavno otkrivena super baklja mogla imati dvostruko veću snagu. Posljedice takve sunčeve oluje danas bi bile razorne. “Ekstremni događaji te vrste mogli bi nepopravljivo oštetiti transformatore unutar naših elektroenergetskih mreža, uzrokujući dugotrajne i opsežne prekide u opskrbi električnom energijom,” ističe Tim Heaton, suautor studije i stručnjak za ugljik-14 na Sveučilištu u Leedsu. “Pored toga, mogli bi trajno oštetiti satelite na kojima se oslanjamo za navigaciju i telekomunikacije, čineći ih neupotrebljivima.”

Događaji Miyake također bi mogli igrati važnu ulogu u našoj evoluciji. Prema ranijim istraživanjima, kozmičke zrake emitirane tijekom ovih super baklji mogle bi biti ključne za pokretanje života na Zemlji. Iako trenutno nemamo potpunu sliku o Događajima Miyake niti znamo bismo li mogli predvidjeti njihov dolazak prije nego što bude prekasno, promatranje sličnih super baklji na udaljenim zvijezdama pruža ograničeni uvid u moguće ponašanje našeg Sunca.

Ovo novo otkriće naglašava koliko još moramo naučiti o ponašanju Sunca i potencijalnim rizicima koje ono predstavlja za čovječanstvo. Sunce je trenutačno u fazi približavanja vrhuncu svog približno jedanaestogodišnjeg solarnog ciklusa, poznatijeg kao solarni maksimum, tijekom kojeg su pojave poput sunčevih baklji i koronalnih izbačaja mase učestalije. Iako to ne povećava izglede za pojavu nove super baklje, znanstvenici predviđaju da se Događaji Miyake mogu pojavljivati otprilike svakih tisuću godina, što znači da bi mogli biti svjedoci sljedećeg događaja u relativno skoroj budućnosti.