• Svemir
  • Marsovski meteorit mijenja naše razumijevanje mogućih uvjeta za život na ranom Marsu

Mars. Izvor: astrobiology.nasa.gov.

Proučavajući marsovski meteorit NWA 7034, istraživači sa Sveučilišta Curtin pronašli su prve dokaze oštećenja visokog intenziteta uzrokovanih udarom asteroida. Njihovi nalazi mijenjaju naše razumijevanje ranog Marsa, ali i uvjeta pogodnih za život koji su možda postojali na Crvenom planetu u prošlosti.

Meteorit NWA 7034

Istraživanje objavljeno u vodećem časopisu Science Advances, bavi se proučavanjem zrnaca minerala cirkona u marsovskom meteoritu NWA 7034. Meteorit, kolokvijalno poznat kao ‘Crna ljepotica’, rijedak je uzorak površine Marsa. Originalna stijena od 320 grama pronađena je u sjevernoj Africi i prvi put prijavljena 2013. godine.

Glavna autorica studije, Morgan Cox, doktorand sa Sveučilišta Curtin i njegovog Centra za svemirsku znanost i tehnologiju (eng. Space Science and Technology Center – SSTC), opisala je meteorit kao zbirku fragmenata razbijenih stijena i minerala, uglavnom bazalta, koji su se učvrstili i postali stijena tijekom protoka vremena. Cirkon pronađen unutar meteorita čuva dokaze oštećenja do kojih dolazi samo tijekom velikih udara meteorita.

Dokaz o velikim udarima asteroida na ranom Marsu

“Ovaj meteorit je uistinu jednokratni dar Crvenog planeta. Deformacija šoka pod visokim tlakom prije nije pronađena ni u jednom mineralu iz Crne ljepotice. Ovo otkriće šok-oštećenja u 4,45 milijardi godina starom marsovskom cirkonu pruža nove dokaze dinamičkih procesa koji su utjecali na površinu ranog Marsa”, dodala je Cox.

“Vrsta oštećenja od šoka u marsovskom cirkonu uključuje ‘twinning‘, a prijavljena je sa svim najvećim udarnim mjestima na Zemlji, uključujući i ono u Meksiku koje je ubilo dinosaure, a isto tako i na Mjesecu, no ne i na Marsu.”

Koautor studije dr. Aaron Cavosie, također iz Curtinovog SSTC-a, rekao je da je pojava zrnaca cirkona u meteoritu Crna ljepotica, pružila fizičke dokaze velikih udara na rani Mars i imala implikacije na nastanjivost mladog planeta.

Bombardiranje meteoritima i dokazi o tekućoj vodi na Marsu

“Prijašnje studije cirkona u marsovskim meteoritima sugerirale su da su uvjeti prikladni za život možda postojali prije 4,2 milijarde godina”, rekao je dr. Cavosie.

“Mars je nakon tog vremena postao podložan bombardiranju meteorita, u razmjerima za koje je poznato da uzrokuju masovna izumiranja na Zemlji. Cirkon koji opisujemo pruža dokaze o takvim udarima i naglašava mogućnost da se prozor nastanjivosti možda dogodio kasnije nego što se mislilo, što bi se možda moglo podudarati s dokazima o tekućoj vodi na Marsu prije 3,9 do 3,7 milijardi godina.”

Istraživački tim također je uključivao suradnike sa Sveučilišta zapadne Australije i Sveučilišta u Glasgowu.

Morgan A. Cox, Aaron J. Cavosie, Kenneth J. Orr, Luke Daly, Laure Martin, Anthony Lagain, Gretchen K. Benedix, Phil A. Bland. Impact and habitability scenarios for early Mars revisited based on a 4.45-Ga shocked zircon in regolith breccia. Science Advances, 2022; 8 (5) DOI: 10.1126/sciadv.abl7497

Curtin University. “Shocked zircon find a ‘one-off gift’ from Mars.” ScienceDaily. ScienceDaily, 2 February 2022.