• Svemir
  • Kineski rover pronašao nikad prije viđene bazaltne stijene na Mjesecu

Kineski rover pronašao nikad prije viđene bazaltne stijene na Mjesecu

Mjesec. Izvor: NASA / GSFC / Arizona State University.

Kineski lunarni rover Chang’e 5 pronašao je potpuno novu vrstu lunarnog bazalta koja je nastala još u vrijeme dok je Mjesec bio vulkanski aktivan.

Nova vrsta bazalta na Mjesecu

Znanstvenici nastavljaju analizu uzoraka stijena koje je prikupio kineski lunarni rover Chang’e 5, a najnoviji nalazi upućuju na novu vrstu stijena na Mjesecu koju tek treba pomnije istražiti.

Među uzorcima Chang’e 5, nalazi se sedam različitih vrsta stijena te jedna potpuno nova vrsta lunarnog bazalta koja je nastala za vrijeme dok je Mjesec još bio vulkanski aktivan. Riječ je o 2 milijarde godina starom regolitu koji teži 1.731 kilograma. Unatoč tome, radi se o najmlađem regolitu koji je dosad vraćen s Mjeseca te koji nam pomaže da bolje rekonstruiramo povijest našeg prirodnog satelita.

Ove vrste stijena smatraju se egzotičnima jer su dospjele na trenutnu lokaciju s nekog drugog mjesta. “U tako mladoj geološkoj jedinici, širok raspon komponenti kore iz različitih izvora  transportirao bi se do mjesta gdje je sletio Chang’e-5 zahvaljujući tekućim površinskim procesima na Mjesecu”, pišu istraživači u svom radu.

Može li se Mjesec smatrati planetom?

Stijene povezane s lokacijom udaljenom do 400 kilometara

Znanstvenici su ‘prekopali’ oko 3,000 čestica manjih od 2 milimetra, tražeći dokaze stvaranja kratera i vulkanske aktivnosti u prošlosti. Kao i na Zemlji, ove vrste magmatskih stijena mogu ispričati cijelu geološku povijest. Tri klasta su pokazivala neobične petrološke i sastavne značajke, tvrde istraživači. Vitrofirski fragment s visokim sadržajem titana i većim kristalima ugrađenim u staklenu stijenu, ima mineralogiju kakvu dosad nismo vidjeli na Mjesecu i vjerojatno predstavlja novu vrstu lunarne stijene.

Ove čestice mogle bi biti povezane s lokacijama na Mjesecu udaljenim do 400 kilometara od mjesta gdje su prikupljene. Moguće je da su raznesene po površini uzastopnim udarima asteroida ili tokovima lave. Sve u svemu, zaključak je da su ovi fragmenti došli s dijelova Mjesečeve površine koje još nismo istražili u geološkom smislu, a moguće je da je bilo i vulkanskih erupcija za koje nismo ni svjesni.

Astrofotograf snimio Mars kako ‘izlazi’ iza Mjeseca

Očekivalo se više egzotične tvari

Ipak, tek 0,2% materijala klasificirano je kao egzotično, umjesto očekivanih 10 do 20%. To sugerira da će znanstvenici možda morati ponovno razmisliti o načinu na koji izbačena tvar putuje po površini Mjeseca, barem u ovoj regiji. Chang’e 5 prikupio je svoje uzorke u regiji Mons Rümker na sjeveru Oceanus Procellarum, a daljnji uzorci – kao i oni iz ranijih misija – pomoći će u razumijevanju razvoja Mjesečeve površine te budućim lokacijama za slijetanje i baze.

Mjesečeve magnetske anomalije konačno objašnjene?

Zeng, X., Li, X. & Liu, J. Exotic clasts in Chang’e-5 regolith indicative of unexplored terrane on the Moon. Nat Astron (2022). https://doi.org/10.1038/s41550-022-01840-7

Nield D. (30. prosinca 2022.), China’s Rover Finds Traces of Never-Before-Seen Basalt on The Moon, Sciencealert.com (pristup 30. prosinca 2022.)

Anonymous (30. prosinca 2022.), China’s Rover Finds Traces of Never-Before-Seen Basalt on The Moon, Headtopics.com (pristup 30. prosinca 2022.)