• Svemir
  • Je li vrijeme da čovječanstvo dogovori okvir za izvještavanje o dokazima života u Svemiru?

autor

NASA smatra da je došlo vrijeme da se porazgovara o prvome koraku u slučaju pronalaska života izvan Zemlje – kako izvještavati javnost o progresu potrage te kako, u slučaju pronalaska, objaviti vijest.

Čovječanstvo do danas još uvijek nije pronašlo dokaze o izvanzemaljskom životu, no to ne znači da ne bismo trebali biti spremni za dan kada bi se to moglo promijeniti. Na kraju krajeva, mnogi znanstvenici smatraju da život u Svemiru nije samo mogućnost, već i izgledna realnost. Iako tek trebamo pronaći čvrste dokaze koji podržavaju hipotezu postojanja života izvan Zemlje, ipak ga aktivno tražimo. Činjenica da ljudi aktivno tragaju za životom dovodi nas do temeljnog problema – što učiniti ako ili kada pronađemo dokaze ili indikacije postojanja života u Svemiru? NASA-ini znanstvenici smatraju da je došlo vrijeme da se dogovore ‘okviri’ komunikacije između znanstvenika i javnosti po pitanju života u Svemiru.

Tražimo; ali što ako nađemo?

U novom znanstvenom komentaru – kojeg je s timom stručnjaka objavio nitko drugi nego glavni znanstvenik svemirske agencije, James Green – NASA-ini istraživači argumentiraju zašto moramo uspostaviti okvir za izvještavanje o dokazima o izvanzemaljskom životu: „Naša generacija bi realno mogla biti ta koja će otkriti dokaze života izvan Zemlje…S ovim privilegiranim potencijalom dolazi i odgovornost.“

Prema istraživačima, malo je vjerojatno da će otkriće život u Svemiru biti ‘sve ili ništa’ događaj. Umjesto toga mnogo je vjerojatnija opcija da će otkrivanje izvanzemaljskog života biti dugotrajan, evoluirajući proces znanstvenog istraživanja i otkrića – „Povijest je puna mnogobrojnih tvrdnji o otkrivanju života koje su se kasnije pokazale netočnima ili dvosmislenima“ objašnjavaju iz NASA-e. „Umjesto toga trebamo preoblikovati potragu za životom u progresivan pothvat, prenositi vrijednost zapažanja koja su kontekstualna ili sugestivna, ali ne i konačna, i naglašavati da su lažni startovi i slijepe ulice očekivani dio zdravog znanstvenog procesa.“

Transparentnost ključ razumijevanja

NASA smatra da nam je potrebna progresivna ljestvica za mjerenje i prikaz novih otkrića – nešto slično ljestvici razine tehnološke spremnosti (TRL) koju sama NASA koristi za praćenje napretka instrumenata za svemirske letove , sve od koncepta do implementacije u stvarnim misijama. U kontekstu astrobioloških detektiranja života, NASA kaže da bismo mogli upotrijebiti analogiju, tj. ljestvicu „pouzdanost detekcije života“ (CoLD), s najnižim razinama ljestvice koja se usredotočuje na početnu identifikaciju potencijalnih biosignatura, s višim razinama rezerviranim za konkretnija i izvjesnija mjerenja i dokaze.

Takva nijansirana ljestvica za praćenje potencijalnih detektiranja života u odnosu na niz objektivnih, progresivno sve zahtjevnijih mjerila, pomogla bi da se sve navodne biosignature smjeste u standardizirani kontekst, pomažući istraživačkoj zajednici (i široj zajednici koja prati njihov rad) da protumače sve nove nalaze znanstvenika.

„Uspostavljanje najbolje prakse za komuniciranje o otkrivanju života može poslužiti za postavljanje razumnih očekivanja u ranim fazama iznimno izazovnog pothvata, a istovremeno je potrebno i pridavati vrijednost postupnim koracima na putu i izgraditi povjerenje javnosti, pritom jasno dajući do znanja da su lažni startovi i slijepe ulice očekivani i potencijalno produktivan dio znanstvenog procesa“, pišu istraživači. „Kakav god bio ishod dijaloga, važno je da se on dogodi… Čineći to, možemo samo postati učinkovitiji u komuniciranju rezultata našega rada i znatiželje koja ga prati.“

Peter Dockrill (27. listopada 2021.), NASA Says We Need to Talk About What Happens When We Find Life Beyond Earth, sciencealert.com (pristup 30. listopada 2021.)

James Green et al., „Call for a framework for reporting evidence for life beyond Earth,“ Nature 598 (2021): str. 575-579.