• Svemir
  • Japanski istraživački modul SLIM uspješno ušao u lunarnu orbitu

Japanski istraživački modul SLIM uspješno ušao u lunarnu orbitu

Bočni pogled na krater Moltke snimljen iz Apolla 10. Zasluge: Javna domena

Japanski svemirski istraživački modul SLIM ušao je u ponedjeljak u orbitu Mjeseca, označavajući ključni korak prema prvoj uspješnoj japanskoj lunarnoj misiji, koja se očekuje sljedećeg mjeseca.

SLIM, skraćenica od Smart Lander for Investigating Moon, nazvan je “Snajperom Mjeseca” zahvaljujući sposobnosti preciznog slijetanja unutar 100 metara od specifične točke na lunarnoj površini. Uspješno slijetanje učinilo bi Japan petom državom koja je ostvarila ovaj podvig, pridružujući se SAD-u, Rusiji, Kini i Indiji u elitnom klubu država s uspješnim lunarnim sletanjem.

Japanska svemirska istraživačka agencija (JAXA) objavila je kako je SLIM “uspješno ušao u Mjesečevu orbitu u 16:51 po japanskom vremenu (07:51 GMT)” u ponedjeljak.

“Promjena trajektorije izvedena je kako je bilo planirano, a svi pokazatelji stanja modula su unutar očekivanih parametara,” izjavili su iz agencije.

JAXA predviđa da će početak slijetanja modula na površinu Mjeseca započeti oko 00:00 po japanskom vremenu 20. siječnja, dok je samo slijetanje na površinu zakazano za 20 minuta kasnije. Raketa H-IIA, koja nosi modul, lansirana je u rujnu sa južnog otoka Tanegashima nakon tri odgode zbog loših vremenskih uvjeta.

Ovog mjeseca, JAXA je naglasila da će misija SLIM-a predstavljati “izuzetno precizno slijetanje”, neviđeno u dosadašnjim lunarnim misijama.

Modul je opremljen specijaliziranom sfernom sondom razvijenom u suradnji s proizvođačem igračaka. Veća od teniske loptice, ova sonda može mijenjati svoj oblik kako bi se kretala po lunarnoj površini.

Prethodni lunarni moduli slijetali su kilometrima daleko od ciljanih lokacija, no SLIM-ova greška od manje od 100 metara znatno povećava preciznost, rezultat je dvadesetogodišnjeg napora istraživača, pojašnjavaju iz JAXA-e. Shinichiro Sakai, menadžer projekta SLIM, ističe kako je s razvojem tehnologije porasla potreba za preciznim određivanjem lokacija poput kratera i stijena na Mjesečevu površinu.

“Doba kada je bio dovoljan samo opći istraživački napor ‘negdje na Mjesecu’ je iza nas,” rekao je Sakai.

Velika se očekivanja polažu i u sposobnost SLIM-a da olakša uzorkovanje lunarnog permafrosta, što bi moglo značajno pridonijeti razumijevanju lunarnih vodnih resursa, dodao je Sakai.

Unatoč visokim očekivanjima, Japan se suočio s dva neuspjeha u lunarnim misijama – jednim javnim i jednim privatnim. Prošle godine, japanski lunarni modul Omotenashi neuspješno je poslan kao dio misije Artemis 1 SAD-a. Također, u travnju je japanski startup ispace doživio neuspjeh u pokušaju da postane prva privatna kompanija koja će sletjeti na Mjesec, kada je izgubljena komunikacija s letjelicom nakon što je impaktirala u površinu Mjeseca.