• Svemir
  • Japanska svemirska agencija nastoji reaktivirati svoj lunarni lander

Japanska svemirska agencija nastoji reaktivirati svoj lunarni lander

SLIM na Mjesecu. Zasluge JAXA.

Japanska svemirska agencija poduzima korake za ponovno pokretanje svog lunarnog landera nakon što je ovaj izdržao drugu produljenu i hladnu noć na Mjesecu, izazvavši značajno zanimanje zbog neočekivanog ponovnog aktiviranja prošlog mjeseca.

U utorak, Japanska svemirska agencija (JAXA) objavila je planove za pokušaj ponovnog pokretanja lunarnog landera ‘Smart Lander for Investigating Moon  (SLIM)’, koji se nakon slijetanja u siječnju suočava s izazovima. Neobičan kut slijetanja doveo je do toga da su solarni paneli landera bili okrenuti bočno, umjesto direktno prema Suncu, čime je kompromitirana njegova sposobnost za generiranje energije.

Zahvaljujući povoljnom pomaku u kutu sunčevih zraka, lander je privremeno “oživio” i uspio izvršiti znanstvena promatranja mjesečevog kratera koristeći se svojom visokospecijaliziranom kamerom. Ipak, s obzirom na to da SLIM nije dizajniran za izdržavanje ekstremno niskih temperatura koje karakteriziraju produljene mjesečeve noći, gdje temperatura može pasti do -133 stupnjeva Celzija, uređaj je morao biti privremeno isključen početkom veljače. Naknadno je reaktiviran nekoliko tjedana kasnije, ali je opet stavljen u stanje mirovanja uoči nadolazećih pokušaja za ponovno pokretanje.

Postoji optimizam

Japanski lander je sletio na Mjesec ali naglavačke!
Japanski lander je sletio na Mjesec ali naglavačke.

JAXA je s optimizmom najavila inicijativu za reaktivaciju SLIM-a, izražavajući nadu u dostatnu količinu sunčeve svjetlosti za napajanje solarnih panela landera. Ipak, ostaje neizvjesno hoće li lander uspješno odgovoriti, posebice zbog prethodne izloženosti ekstremnim temperaturnim uvjetima.

Istodobno s inicijativama Japanske svemirske agencije, pojavile su se vijesti o američkom bezposadnom landeru Odisej, prvoj privatnoj svemirskoj letjelici na Mjesecu, koja, unatoč očekivanjima da će adekvatno sunčevo svjetlo doprijeti do njezinih solarnih panela, nije uspjela ponovno pokrenuti svoje sustave.

SLIM, poznat kao “Snajper Mjeseca” zbog svoje izvanredne tehnologije preciznog slijetanja, predstavlja značajan uspjeh japanskog svemirskog programa, čime se Japan svrstao među pet država koje su postigli uspješno meko slijetanje na Mjesec. Ovo dostignuće potvrđuje japansku predanost svemirskim istraživanjima, unatoč ranijim izazovima.

Misija SLIM-a usmjerena je na istraživanje specifičnog segmenta mjesečevog plašta, sloja duboko ispod njegove kore, što bi moglo pružiti revolucionarne znanstvene uvide. Ovaj pothvat usko je povezan s NASA-inim ambicioznim ciljevima za ponovno slanje astronauta na Mjesec, kao i s planovima za razvoj dugotrajnih naselja na lunarnoj površini, uključujući iskorištavanje polarnog leda za dobivanje pitke vode i goriva za buduće misije prema Marsu.