James Webb ‘zavirio’ u atmosferu Titana

Svemirski teleskop James Webb promatrao je Saturnov mjesec Titan – daleki svijet koji ima rijeke, jezera, oblake te vjerojatno unutarnji ocean.

Istraživanje Sunčevog sustava

Svemirski teleskop James Webb najsofisticiraniji je astronomski alat koji je čovječanstvo ikada napravilo. U srpnju 2022. godine otkrio je svoja prva promatranja svemira i zauvijek promijenio naš pogled na svemir. Od tada svemirski teleskop aktivno proučava ne samo najudaljeniju svjetlost u svemiru nego i naš Sunčev sustav.

Prethodno je promatrao razne planete u Sunčevom sustavu, poput Marsa i Jupitera. Sada je usmjerio pogled vrijedan milijardu dolara na Saturnov najveći mjesec – Titan. Promatranja svemirskim teleskopom James Webb – provedena tijekom studenog 2022. godine – otkrila su oblake na jednom od najfascinantnijih mjeseca u Sunčevom sustavu.

Kome zapravo pripada površina Mjeseca?

Što je Webb vidio?

Titan ima najgušću atmosferu od prirodnih satelita u našem Sunčevom sustavu, četiri puta gušću od Zemljine. Atmosfera Titana sastoji se uglavnom od dušika i metana što mu daje narančastu boju. Zbog ove guste maglice nemoguće je razaznati mjesečeva obilježja.

To je zato što se vidljiva svjetlost ne može reflektirati od površine. No svemirski teleskop Webb uspio je 5. studenog otkriti svijetli oblak na Titanovoj sjevernoj hemisferi i, ubrzo nakon toga, još jedan oblak u njegovoj atmosferi. Teleskop promatra svemir u infracrvenom svjetlu koje ljudi ne mogu vidjeti.

Slike (s popratnim komentarom) koje je James Webb snimio promatrajući Titan (©NASA,ESA,CSA et al).
Slike (s popratnim komentarom) koje je James Webb snimio promatrajući Titan (©NASA/ESA/CSA et al).

Tekući oceani (no bez vode)

Veći oblak nalazio se iznad Titanove sjeverne polarne regije u blizini Kraken Mare – najvećeg poznatog tekućeg mora metana na površini Saturnovog mjeseca. Naime, Titan se može pohvaliti postojanjem tekućih tijela poput onih koja se nalaze na Zemlji.

Mozaik radarskih snimka površine Titana koji otkriva tekuća tijela etan, metan i otopljenog dušika. More 'Kraken Mare' – najveće more na površini mjeseca – nalazi se dolje lijevo (©NASA).
Mozaik radarskih snimka površine Titana koji otkriva tekuća tijela etan, metan i otopljenog dušika. More ‘Kraken Mare’ – najveće more na površini mjeseca – nalazi se dolje lijevo (©NASA).

Međutim, Titanove rijeke, jezera i mora sastoje se od tekućeg etana i metana, a postojanje oceana utječe na formiranje oblaka te padanje kiše. Vjeruje se da unutar Titana postoji tekući vodeni ocean. James Webb uspio je opaziti donju atmosferi pomoću instrumenta Near-Infrared Spectrograph koji ‘vidi’ na različitim valnim duljinama infracrvenog svjetla koje nisu vidljive zemaljskim opservatorijima.

James Webb snimio galaktičko spajanje udaljeno 500 milijuna svjetlosnih godina