• Svemir
  • James Webb otkrio neuobičajene atmosferske obrasce na egzoplanetu WASP-107b

James Webb otkrio neuobičajene atmosferske obrasce na egzoplanetu WASP-107b

Nedavna promatranja egzoplaneta WASP-107b pomoću svemirskog teleskopa James Webb donijela su iznenađujuće rezultate. Astronomi su prvi put otkrili neobičnu asimetriju u atmosferi ovog planeta, koji je otkriven 2017. godine. Ovaj neobični fenomen ukazuje na složene klimatske uvjete na planetu, a istraživanje je predvodio Matthew Murphy, doktorand s Opservatorija Steward pri Sveučilištu u Arizoni.

Egzoplanet WASP-107b već je dobro poznat po svojoj neobično napuhnutoj atmosferi i iznimno niskoj gustoći, ali najnoviji podaci prikupljeni pomoću James Webba otkrili su nešto novo: značajne razlike između atmosfere na istočnoj i zapadnoj strani planeta. Ova asimetrija dosad nije zabilježena na nijednom drugom egzoplanetu.

“Promatranja koja smo napravili omogućila su nam da prvi put u povijesti vidimo kako atmosfera planeta reagira na različite razine sunčeve svjetlosti na suprotnim stranama,” izjavio je Matthew Murphy, vodeći autor studije. Ova studija, koja je objavljena u časopisu Nature Astronomy, donosi ključne spoznaje o klimatskim uvjetima na egzoplanetima.

Kako James Webb pomaže u otkrivanju novih svjetova

Egzoplanet WASP-107b je plimno zaključan za svoju zvijezdu (kao na primjer naš Mjesec), što znači da se uvijek ista strana planeta suočava s intenzivnim zračenjem zvijezde, dok druga strana ostaje u vječnom mraku.

Ova konfiguracija stvara ekstremne temperaturne razlike koje oblikuju jedinstvene vremenske i atmosferske uvjete. Koristeći tehniku spektroskopije, tim astronoma uspio je razdvojiti atmosferske signale s obje strane planeta te detaljno proučiti sastav plinova i oblaka.

“Ovi novi podaci omogućuju nam uvid u to kako različiti dijelovi atmosfere reagiraju na različite količine sunčeve svjetlosti, što otvara vrata za daljnja istraživanja klimatskih sustava na egzoplanetima,” rekao je Murphy.

Što čini WASP-107b posebnim?

Iako je temperatura na WASP-107b oko 475°C, što je umjereno u usporedbi s najvrućim egzoplanetima, planet se izdvaja svojom iznimno niskom gustoćom i napuhanom atmosferom. Zbog niske gravitacije, atmosfera je puno šira nego što bi se očekivalo za planet slične mase. Ovo neobično svojstvo, zajedno s novootkrivenim atmosferskim ponašanjem, čini WASP-107b jedinstvenim i vrijednim daljnjeg proučavanja.

“Nemamo ništa slično u našem Sunčevom sustavu,” rekao je Murphy. “Ovaj planet pruža izvanrednu priliku za istraživanje klimatskih sustava koji su potpuno drugačiji od onih koje poznajemo.”

Ovo otkriće tek je početak. Astronomi planiraju dodatna promatranja egzoplaneta WASP-107b kako bi dublje proučili njegovu atmosferu i otkrili što uzrokuje ove neobične asimetrije. Pomoću Svemirskog teleskopa James Webb i naprednih tehnika promatranja, znanstvenici će imati priliku otkriti nove tajne svjetova daleko izvan granica našeg Sunčevog sustava.