Znanost

Ispod Antarktika otkriven ‘skriveni živi svijet’

Antarktika. Izvor: Depositphotos.com.
autor

Nevjerojatni živi svijet – smješten ispod ledenog pokrova antarktičkog kontinenta – otkriven je u podzemnoj rijeci na dubini od otprilike 500 metara.

Skriveni ekosustav

Nikada prije viđen ekosustav skriva se u podzemnoj rijeci duboko ispod ledene površine Antarktike. Istraživači su nedavno otkrili ovaj „skriveni svijet“ u tamnoj špilji ispunjenom sićušnim stvorenjima nalik škampima. Tajno podzemno stanište skrivalo se ispod ledenog grebena Larsen – masivne, plutajuće ploče leda pričvršćene za istočnu obalu Antarktičkog poluotoka. Satelitske fotografije pokazale su neobičan utor u ledu blizu mjesta gdje se susrela s kopnom, a istraživači su ovu neobičnu značajku identificirali kao podzemnu rijeku.

Istraživači su izbušili oko 500 metara ispod ledenog grebena Larsen (©NIWA/Craig Stevens).

Tim je izbušio oko 500 metara ispod površine leda koristeći snažno crijevo za toplu vodu kako bi došao do podzemne komore. Kada su kroz otvor poslali kameru, stotine sićušnih, mutnih mrlja u vodi zaklonile su video. U početku je tim mislio da im je oprema neispravna. Međutim, nakon ponovnog fokusiranja kamere, shvatili su da je objektiv prepun sićušnih rakova poznatih kao amfipodi. Znanstvenici su ostali iznenađeni jer ispod ovog ledenog pokrova – još pogotovo na tolikoj dubini – nisu očekivali tragove života.

Istraživači su u podzemnoj rijeci otkrili 'rojeve' amfipoda sličnih škampima (© NIWA/Craig Stevens).
Istraživači su u podzemnoj rijeci otkrili ‘rojeve’ amfipoda sličnih škampima (© NIWA/Craig Stevens).

Skrivena mreža podzemnih rijeka?

Stručnjaci su dugo sumnjali da postoji ogromna mreža rijeka, jezera i estuarija ispod Antarktika, ali do sada su te značajke bile slabo proučavane. Ono što novo otkriće čini još važnijim jest dokaz da u ovim rijekama i jezera očito ima mnoštvo života! „Promatrati i proučavati ovu rijeku bilo je kao da ste prvi ušli u skriveni svijet”, rekao je vođa ekspedicije Huw Horgan.

Horgan je prvi put uočio naznake podzemne strukture 2020. godine dok je gledao satelitsku fotografiju tog područja. Bilo je vidljivo kako je riječ o dugačkom udubljenju, ili žlijebu, koje se proteže preko leda – tj. obilježje podzemne rijeke. Međutim, unatoč tome što je bio istaknut na satelitskim slikama, u početku nije bio vidljiv pri samoj površinskoj detekciji. Ipak tim je ubrzo pronašao malenu, blagu padinu te su pretpostavili da su na pravom mjestu.

Nakon što su poslali kameru u rijeku, tim je bio iznenađen kada je saznao da špilja izgleda drastično drugačije od onoga što su predvidjeli. Naime, istraživači su očekivali da će krov komore biti gladak i ravan, a umjesto toga otkrili su da je krov vrlo neravan i da ima puno strmih valova.

Donja strana ledenog krova rijeke nije izgledala kao što su istraživači očekivali (© NIWA/Craig Stevens).

Istraživači su također neočekivano otkrili da se vodeni sloj podijelio na četiri ili pet različitih slojeva vode koji teku u suprotnim smjerovima. Ovo otkriće „mijenja naše trenutno razumijevanje i modele ovih okruženja. Prekinut ćemo posao kako bismo razumjeli što to znači,“ rekao je Stevens.

Top 10 zanimljivosti o Antarktici

Još jedno neočekivano opažanje

Tim je stigao iznad zatrpane rijeke upravo na vrijeme za još jedno zanimljivo opažanje. Naime, istraživači su kamp podigli svega nekoliko dana prije velike erupcije vulkana Hunga Tonga-Hunga Ha’apai u Tongi 15. siječnja. Masivna eksplozija izazvala je valove tlaka koji su poput zvona ‘zazvonili’ Zemljinom atmosferom, a senzor koji su istraživači postavio na ledenu površinu zabilježio je slične valove tlaka koji se kreću kroz podzemnu komoru. „Vidjeti učinak vulkana, koji je eruptirao tisućama kilometara daleko, bilo je prilično izvanredno. To je podsjetnik na to koliko je cijeli naš planet povezan,“ zaključio je Stevens.

Nastavak istraživanja

Znanstvenici će nastaviti proučavati novootkriveni podzemni ekosustav i nadaju se da će saznati više o tome kako hranjive tvari kruže u vodi kroz podzemne vodene mreže Antarktika te tako omogućavaju obilje života koji tamo živi. Istraživači se također iznijeli zabrinutost da čak i skriveni ekosustavi poput ovog mogu biti izloženi riziku od brzog zagrijavanja uzrokovanog klimatskim promjenama.

Objavljene detaljne snimke antarktičkog morskog dna

Harry Baker (10. lipnja 2022.), „Discovery of ‘hidden world’ under Antarctic ice has scientists ‘jumping for joy’,“ livescience.com (pristup 16. lipnja 2022).

Eva Corlett (6. lipnja 2022.), „‘Hidden world’ of marine life discovered in Antarctic ‘river’ under ice,“ theguardian.com (pristup 16. lipnja 2022).

Anonymus (31. svibnja 2022.), „The search for answers in the ice,“ niwa.co.nz (pristup 16. lipnja 2022).