Astronomija

Hubble vidi spiralnu galaksiju u kojoj se rađaju zvijezde

Fotografija NGC 5486. ESA/Hubble & NASA, C. Kilpatrick.

Nepravilna spiralna galaksija NGC 5486 “visi” protiv pozadine blijedih, udaljenih galaksija na ovoj fotografiji snimljenoj NASA-inim/ESA-inim Hubbleovim svemirskim teleskopom. Tanak disk galaksije je isprepleten ružičastim nitićima stvaranja zvijezda, koje se ističu iz difuznog sjaja svjetlog jezgre galaksije. Iako ova posebna galaksija ima nejasne, krivudave spiralne ruke, nalazi se blizu puno veće Pinwheel Galaksije, koja je jedan od najpoznatijih primjera “grand design” spiralne galaksije s istaknutim i dobro definiranim spiralnim rukama. Hubble je 2006. snimio fotografiju Pinwheel Galaksije koja je tada bila najveća i najdetaljnija fotografija spiralne galaksije ikad snimljena s Hubbleom.

NGC 5486 se nalazi 110 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje u sazviježđu Velike medvjedice. Ovaj opažaj dolazi iz izbora Hubbleovih fotografija koje istražuju ostatke ostavljene od tipa II supernova. Kako masivne zvijezde dođu do kraja svojih života, odbacuju velike količine plina i prašine prije nego što završe svoje živote u velikim supernova eksplozijama. NGC 5486 je bio domaćin supernove 2004. godine, a astronomi su koristili oštar vid napredne kamere za pretraživanje Hubble-a kako bi istražili posljedice u nadi da će saznati više o ovim eksplozivnim događajima.