Evo što će Rusija i Kina zajedno graditi na Mjesecu

Svjetionik za Mjesec — Ideja koja obasjava put

Rusija i Kina objavile su ambiciozan plan izgradnje zajedničkog nuklearnog reaktora na Mjesecu do 2035. godine, koji će funkcionirati ‘bez ljudskog prisustva’. Prema Live Sciecne, ovaj inovativni projekt predviđa razvoj i implementaciju reaktora sposobnog za transport i montažu bez potrebe za direktnom ljudskom intervencijom, što predstavlja ključni korak u osiguravanju energije za buduću lunarnu bazu koju planiraju zajednički razvijati Rusija i Kina.

Prema izjavi Ruske svemirske agencije Roscosmos, u suradnji s Kineskom nacionalnom svemirskom upravom (CNSA), planira se izgradnja automatiziranog nuklearnog reaktora na Mjesecu koji bi do 2035. godine trebao biti operativan. Očekuje se da će ovaj reaktor biti ključan za napajanje predložene lunarne baze koju će dvije države zajedno razvijati i upravljati.

Rusija i Kina – velike ambicije

Već 2021. godine, Roscosmos i CNSA najavili su svoje planove za izgradnju Međunarodne lunarne istraživačke stanice (ILRS), pozicionirajući je kao projekt otvoren za suradnju sa svim zainteresiranim državama i međunarodnim partnerima. Međutim, prisutnost astronauta NASA-e na ovoj bazi smatra se malo vjerojatnom, s obzirom na dugogodišnje zategnute odnose sa CNSA, te nedavni prekid suradnje s Roscosmosom. Ovaj prekid suradnje uslijedio je kao odgovor na sankcije koje su Sjedinjene Američke Države uvele Rusiji zbog invazije na Ukrajinu u veljači 2022. godine, što uključuje i Roscosmosov plan napuštanja Međunarodne svemirske stanice do 2025. godine.

Petog ožujka, Roscosmos je detaljnije obrazložio svoje ambicije, najavivši planove za izgradnju nuklearnog reaktora u suradnji s CNSA, koji bi mogao teoretski osigurati napajanje za ILRS. “Trenutno ozbiljno razmatramo projekt koji bi, u razdoblju oko 2033. do 2035. godine, uključivao dostavu i instalaciju energetske jedinice na površinu Mjeseca, u suradnji s našim kineskim kolegama,” izjavio je generalni direktor Roscosmosa, Jurij Borisov, za državni medij TASS. Borisov je također naglasio da će izgradnja biti izvedena autonomno, bez prisutnosti ljudi, te da su tehnološka rješenja potrebna za realizaciju ovog cilja “gotovo spremna”.

Dodatno, Roscosmos istražuje mogućnost korištenja velikih nuklearnih raketa za prijevoz tereta na Mjesec, što bi bilo ključno za izgradnju ove baze. Ipak, sigurna konstrukcija ovih svemirskih letjelica još uvijek je predmet istraživanja, kako izvještava Reuters.

Pouzdan izvor energije

Za uspješno funkcioniranje budućih lunarnih stanica, ključno će biti osigurati pouzdan izvor energije poput nuklearnog reaktora, s obzirom na ograničenja solarnih panela koji vjerojatno neće uspjeti generirati i akumulirati potrebne količine energije. U skladu s tim, britanski znanstvenici su prošle godine predstavili koncept kompaktnog nuklearnog reaktora koji bi koristio izuzetno male gorive ćelije, veličine sjemenki, a čije testiranje u svemirskim misijama planira NASA.

Detalji i specifikacije zajedničkog rusko-kineskog nuklearnog reaktora još uvijek nisu objavljeni, no njegova realizacija očekuje se kao značajan doprinos istraživanju Mjeseca. Roscosmos i CNSA, agencije koje još nisu realizirale ljudske misije na Mjesec, pokazuju različite stupnjeve uspjeha u nedavnim lunarnim inicijativama. Rusijin najnoviji pokušaj povratka na Mjesec završio je neuspjehom, s landerom Luna-25 koji se srušio na površinu Mjeseca, dok Kina od 2013. godine bilježi niz uspješnih misija Chang’e, uključujući slanje landera i rovera, te povratak uzoraka s Mjeseca na Zemlju.

CNSA već najavljuje lansiranje velikih, ponovno upotrebljivih raketa u naredne dvije godine, ciljajući na slanje ljudi na Mjesec do 2030. Istovremeno, unatoč odgodi lansiranja prve misije s posadom programa Artemis do 2026. godine, NASA i dalje čvrsto stoji iza svojih ambicija za povratak astronauta na Mjesec prije navedenog datuma.