Jeste li znali?

Evo kako će Međunarodna svemirska postoja doživjeti svoj kraj

Nakon više od dvadeset četiri godine neprekidnog rada u orbiti, Međunarodna svemirska postaja (MSP), jedan od najdugovječnijih i najvažnijih znanstvenih eksperimenata čovječanstva, uskoro će biti povučena iz službe. Od trenutka kada je 1998. godine započela s radom, MSP je bila središte međunarodne suradnje, svemirskih istraživanja i znanstvenih otkrića, pružajući neprocjenjive uvide u život i rad u svemiru. No, poput svih velikih projekata, i njen vijek trajanja dolazi kraju, a predstoji joj spektakularan završetak—kontrolirano uništenje u Zemljinoj atmosferi. Ono što ovu priču čini još fascinantnijom je činjenica da će SpaceX, tvrtka koja je u posljednjih nekoliko godina neizmjerno porasla na globalnoj sceni svemirskih letova, biti zadužena za ovaj zadatak.

$843 milijuna dolara vrijedan ugovor koji je NASA dodijelila SpaceX-u označava povjerenje u ovu privatnu tvrtku, koja će razviti posebnu letjelicu za deorbitaciju Međunarodne svemirske postaje. Ovaj monumentalni projekt postavlja pitanje: je li SpaceX sada postao glavni igrač kada su u pitanju veliki svemirski projekti? U proteklim godinama, SpaceX se dokazao kao ključni partner za NASA-u, preuzimajući velike odgovornosti i inovacije u svemirskom sektoru. Upravo ova tvrtka, poznata po revolucionarnim tehnologijama i privatnim svemirskim misijama, sada će biti zadužena za završni čin Međunarodne svemirske postaje. Taj pothvat naglašava koliko je SpaceX postao nezaobilazan u svemirskim misijama i vjerojatno utire put budućim suradnjama na još većim projektima.

Kako smo već ranije izvijestili, jednog dana će Međunarodna svemirska postaja (MSP) biti povučena iz službe, a SpaceX će biti zadužen za njezino sigurno usmjeravanje prema njezinoj vatrenoj sudbini. Iako će SpaceX razviti letjelicu, koja će također biti nepovratno poslana u atmosferu zajedno s postajom, NASA će preuzeti vlasništvo nad platformom za deorbitaciju i upravljati njome tijekom cijele misije.

S obzirom na to da MSP teži oko 400.000 kilograma, ovo golemo znanstveno postrojenje zahtijeva precizno i kontrolirano vođenje prema Zemljinoj atmosferi kako bi se osiguralo njegovo sigurno uništenje. Taj proces nije nimalo jednostavan. Primjerice, u ožujku 2021. godine NASA je pomoću robotske ruke s postaje ispustila teretnu paletu tešku 2.600 kilograma, koja je sadržavala stare nikl-hidridne baterije. Plan je bio da paleta potpuno izgori tijekom ulaska u atmosferu u roku od tri godine. No, stvari nisu išle prema očekivanju; dio palete preživio je vatreni povratak i udario u kuću u Naplesu na Floridi. Zamislite kakvu bi štetu moglo prouzročiti nešto 150 puta veće od toga.

“Odabir američke letjelice za deorbitaciju Međunarodne svemirske postaje pomoći će NASA-i i njezinim međunarodnim partnerima osigurati siguran i odgovoran prijelaz u niskoj Zemljinoj orbiti na kraju operacija postaje. Ova odluka podržava NASA-ine planove za buduće komercijalne destinacije i omogućuje nastavak korištenja svemirskog prostora blizu Zemlje,” izjavio je ranije ove godine Ken Bowersox, zamjenik administratora Direkcije za svemirske operacije NASA-e. “Orbitalni laboratorij ostaje simbol za znanost, istraživanje i suradnju u svemiru, na korist cijelom čovječanstvu.”

Od 1988. godine, pet svemirskih agencija koordiniralo je rad MSP-a: NASA, Japanska agencija za istraživanje svemira (JAXA), Kanadska svemirska agencija (CSA), Europska svemirska agencija (ESA) i ruski Roscosmos. Prema NASA-i, prve četiri agencije su se obvezale podržavati postaju do 2030. godine, dok je Roscosmos svoju predanost potvrdio do 2028. godine.

Iako se MSP nalazi na visini od 409 kilometara, ona nije imuna na politička zbivanja na Zemlji. Nakon ruske invazije na Ukrajinu 2022. godine i sankcija uvedenih protiv Rusije, tadašnji čelnik Roscosmosa, Dmitrij Rogozin, zaprijetio je povlačenjem iz projekta. NASA nije puno reagirala na te prijetnje, a suradnja je od tada opisana kao “stabilna, ali napeta.”

Tijekom svojih 25 godina rada, MSP je bila dom za oko 280 astronauta iz 23 različite zemlje, koji su sudjelovali u više od 3.300 znanstvenih eksperimenata. Izgrađena tijekom ere Space Shuttle programa, svemirska postaja svjedočila je posljednjem Shuttle letu 2011. godine i postala ključna točka za rastuće komercijalne svemirske letove u SAD-u. Lekcije naučene unutar njenih 16 pressuriziranih modula zauvijek će biti temelj budućih misija na Mjesec, Mars i šire.