Europa razvija višenamjensko stanište za Mjesec

Dok NASA radi na pripremema za povratak ljudi na Mjesec u sklopu misija Artemis, s ciljem uspostavljanja stalne baze na južnom polu Mjeseca, različite države ulažu napore u doprinos ovom projektu i trajnom prisustvu na našem najbližem nebeskom tijelu.

Talijanska svemirska agencija (Agenzia Spaziale Italiana – ASI) nedavno je poduzela ključne korake u uspostavi prvog stalnog staništa na površini Mjeseca, poznatog kao Višenamjensko Stanište (MPH). Ovaj projekt službeno je pokrenut potpisivanjem ugovora između ASI-ja i Thales Alenia Space, francuske kompanije specijalizirane za svemirske sustave, uključujući zemaljske segmente i satelite za promatranje Zemlje i istraživanje svemira.

Franco Fenoglio, voditelj programa za ljudska i robotska planetarna istraživanja u Thales Alenia Space, istaknuo je u službenoj izjavi: „MPH predstavlja povijesni uspjeh kao prvi talijanski modul za stanište koji će biti operativan na Mjesecu. Ovo je iznimno važan trenutak za našu tvrtku, koja posjeduje jedinstvene tehničke i organizacijske sposobnosti za prevladavanje ovakvih izazova.” Thales Alenia Space je partnerstvo također najavio na svom X računu, prethodno poznatom kao Twitter.

U konceptualnoj fazi

Iako je MPH trenutačno samo u konceptualnoj fazi, suradnja između ASI-ja i Thales Alenia Space uslijedila je nakon što je dizajn MPH-a prošao NASA-inu Početnu recenziju elemenata prošlog mjeseca. Pregled koncepta misije (MCR) planiran je za prvo tromjesečje 2024. godine. Glavni cilj MPH-a bit će osiguravanje kompatibilnosti s arhitekturom Artemis za buduće posade na Mjesecu.

Thales Alenia Space je objavio sliku MPH-a koja prikazuje jednostavan dizajn: cilindričnu jedinicu s solarnim panelima i komunikacijskim tanjurom. Međutim, ovaj modul morat će osigurati zaštitu astronauta od oštrih uvjeta na Mjesecu, uključujući intenzivno kosmičko zračenje i ekstremne temperaturne promjene, gdje temperature na ekvatoru Mjeseca mogu doseći do 121°C tijekom dana i pasti na -133°C tijekom noći.

Posebno važne su temperature na južnom polu Mjeseca, ciljanom mjestu slijetanja misija Artemis, gdje neki dijelovi doživljavaju stalno sunčevo svjetlo ili konstantni mrak. Prema podacima NASA-inog Lunar Reconnaissance Orbitera, temperature u najtamnijim kraterima na polovima mogu biti niže od -246°C. Stoga će se u dizajnu i izgradnji MPH-a morati uzeti u obzir i ove ekstremno niske temperature.

Osnovan 2007. godine, Thales Alenia Space ima bogatu povijest u svemirskim aktivnostima, te je drugi po veličini industrijski sudionik u Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS), odmah nakon Boeinga. Sudjelovali su u izgradnji nekoliko pritisnutih modula ISS-a, uključujući Harmony, Tranquility, Columbus Laboratory Module, Leonardo, i Cupola – modul s velikim prozorima za promatranje Zemlje.

Ovaj najnoviji razvoj u projektu MPH nastavlja dugotrajnu suradnju između ASI-ja i NASA-e, gdje je ASI od 1992. godine sa STS-46 misijom poslao ukupno sedam astronauta u svemir, a najnovije sa SpaceX Crew-4 misijom 2022. godine. Također, Italija je postala službeni sudionik Artemis sporazuma, koji je potpisan 2020. godine.