• Svemir
  • Jedna od najupečatljivijih značajki Mjeseca otkrivena u neviđenoj jasnoći

Jedna od najupečatljivijih značajki Mjeseca otkrivena u neviđenoj jasnoći

Shackletonov krater, jedno od najupečatljivijih obilježja Mjeseca, sada je otkriven u neviđenoj jasnoći, zahvaljujući kombiniranom radu LROC-a i ShadowCama. LROC, specijalizirana kamera za Mjesec koju koristi NASA-in Lunar Reconnaissance Orbiter, bilježi detalje Mjeseca već od 2009. godine. S druge strane, ShadowCam, nastao kao suradnja između Malin Space Science Systemsa i Sveučilišta Arizona, započeo je svoj put do Mjeseca na sondi Danuri, koji pripada Korejskom aerokosmičkom istraživačkom institutu (KARI), u kolovozu 2022.

LROC je poznat po snimanju jasnih mjesečevih fotografija. No, suočava se s izazovima u područjima koja su trajno u sjeni, nedostupna sunčevim zracima. Ovdje ShadowCam dolazi na scenu. S izvanrednom osjetljivošću na svjetlost, čak 200 puta većom od LROC-a, snima fotografije čak i u najtamnijim mjesečevim kutovima, koristeći odbljenu sunčevu svjetlost ili svjetlost s Zemlje kao izvor osvjetljenja.

No, kada je izložen direktnoj mjesečevoj svjetlosti, ShadowCam-ova izuzetna osjetljivost može rezultirati prekomjerno osvijetljenim fotografijama. Kombinirajući najbolje od obje kamere, NASA je stvorila potpunu kartu Mjeseca, prikazujući i svijetle i tamne dijelove. Na primjer, Shackletonov krater zahvaljuje svoju jasnoću ShadowCamu, dok su vanjske, sunčane oblasti doprinos LROC-a.

Ovo je detaljan prikaz Shackletonovog kratera. Fotografije pružene od strane NASA/KARI/ASU, sastavljene od timova LROC-a i ShadowCama.

Južni pol Mjeseca: Novo područje otkrića

Zahvaljujući ShadowCamu, skriveni predjeli južnog pola Mjeseca sada su prikazani u detaljima kakve dosad nismo vidjeli. Istraživači su posebno zainteresirani za ovo područje koje ljudska noga još nije kročila. Vjeruje se da skriva stari led, možda star i milijunima, pa čak i milijardama godina. Ako se ovaj led istraži, mogao bi nam otkriti više o povijesti Mjeseca i cijelog solarnog sustava. Osim toga, bit će ključan za buduće misije na Mjesecu, jer može pružiti gorivo ili druge resurse potrebne za život.

Ova precizna karta južnog pola Mjeseca omogućava NASA-i planiranje budućih misija. Projekti poput VIPER-a i Artemisa mogli bi imati veliku korist od ovakvih detaljnih informacija, otvarajući vrata ponovnom istraživanju mjesečeve površine i možda čak osnivanju stalne baze na Mjesecu.