Astronomija

Einstein je bio u pravu o načinu na koji materija pada u crnu rupu

Tim astrofizičara sa Sveučilišta Oxford, Sveučilišta Newcastle i Instituta za astronomiju, u suradnji s kolegom sa Sveučilišta Virginia u SAD-u, pronašao je dokaze koji potvrđuju da je Albert Einstein bio u pravu kada je njegova opća teorija relativnosti predvidjela kako materija koja se približi crnoj rupi pada u nju. U istraživanju objavljenom u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, Andrew Mummery, Adam Ingram, Andrew Fabian i Shane Davis promatrali su materijal dok je padao u crnu rupu u binarnom sustavu MAXI J1820+070. Prethodna istraživanja pokazala su da se materija koja se previše približi crnoj rupi raspada zbog gravitacijskog učinka. Atomi bliži crnoj rupi su jače privučeni nego oni udaljeniji, formirajući prsten oko crne rupe koji nazivamo akrecijski disk. Einsteinova teorija sugerira da postoji granica između akrecijskog diska i crne rupe.

Kada akrecijski disk prijeđe tu granicu, materija pada unutra. Do sada je bilo nepoznato pada li materija u akrecijskom disku glatko ili naglo. Teorija opće relativnosti sugerira da bi trebao biti nagli pad, ali nije bilo jasno kako to promatrati. Istraživački tim proučavao je binarni sustav udaljen oko 10.000 svjetlosnih godina koristeći teleskop NuSTAR. Sustav nazvan MAXI J1820+070 ima crnu rupu u svom središtu, što je postalo središte njihovog istraživanja. Da bi saznali više o crnoj rupi, koristili su podatke s teleskopa za modeliranje njenog ponašanja. Simulacije su pokazale da sve funkcionira kako se očekivalo samo kada simulacija prikazuje da materija koja prelazi unutarnju granicu naglo pada u crnu rupu, potvrđujući predviđanja teorije opće relativnosti. Također su otkrili da je svjetlost iz padajuće materije vidljiva jer se kombinira sa svjetlošću iz akrecijskog diska.