Jeste li znali?

Dvije godine Kozmosa – pogledajte što je Hubble vidio na vaš rođendan

Astronaut slavi u svemiru
autor

Prije točno dvije godine objavljen je prvi tekst na našem portalu, a povodom našeg rođendana pogledajte što je Hubble snimio za vaš!

Dvije godine

Prije točno dvije godine – 24. studenoga 2020. godine, nešto iza 12 sati popodne – objavljen je prvi tekst na našem portalu: Kozmički spektakl: u prosincu 2020. dolazi Velika konjukcija kakva nije viđena od 1623. Od tada smo prošli dalek put te naše društvene mreže i web-stranicu danas prate tisuće i tisuće čitatelja. Povodom rođendana, ali i iz zahvalnosti našim čitateljima, zavirili smo u arhivu svemirskog teleskopa Hubble i pogledali što je snimio na naš rođendan – a isto možete napraviti i vi!

Naša ‘rođendanska slika’

Lansiran 1990. godine svemirski teleskop Hubble pružio je čovječanstvu neke doista zapanjujuće uvide u svemir. Tijekom svoja duga tri desetljeća rada Hubble nažalost nije svakodnevno objavljivao spektakularne slike (tj. nije svaka Hubbleova snimka bila nevjerojatan prizor), no zahvaljujući trudu NASA-e napravljena je jedinstvena arhiva najzanimljivijih i fascinantnijih slika. Točnije, iako možda nećete moći vidjeti što je Hubble slikao na dan vašeg rođenja (ako ste rođeni nakon 1990. godine) svejedno ćete moći vidjeti što je snimio na jedan od vaših rođendana (klikom na sliku otvara se poveznica na stranicu).

Tako je 24. studenoga 2013. godine – sedam godina prije ‘rođenja’ Kozmosa – nastala spektakularna slika galaktičkog skup Abell 2774. Skupovi galaksija toliko su masivni da njihova gravitacija skreće svjetlost koja prolazi kroz njih, povećavajući, posvjetljujući i izobličujući svjetlost. Astronomi iskorištavaju ovu tzv. gravitacijsku leću kako bi dobili uvide u udaljene galaksije koje su inače ‘skrivene’ pogledima.

Galaktički skup Abell 2744, također poznat kao Pandorin klaster, smješten je u zviježđu Kipara. Divovski klaster galaksija ima oko 4 milijuna svjetlosnih godina u promjeru i masu od 4 trilijuna masi našega Sunca. Čini se da je nastao kao rezultat istovremenog gomilanja najmanje četiri odvojena, manja jata galaksija koje se dogodilo u rasponu od 350 milijuna godina.

Skup Abell 2744

Ako pažljivo pogledate Hubbleovu sliku vidjet ćete nekoliko galaksija koje izgledaju kao duplikati jedna druge, u glatkom luku. Ovo su zapravo iste galaksije, otkrivene u višestrukim, savijenim svjetlosnim stazama zahvaljujući efektu gravitacijske leće.

Slika galaktičkog skupa (ili klastera) Abell 2744 koji je snimio svemirski teleskop Hubble 24. studenoga 2013. godine. Udaljena 3.5 milijardi svjetlosnih godina skup sadrži nekoliko stotina galaksija i vjerojatno je nakupina najmanje četiri manja jata galaksija. Snažno gravitacijsko polje Abella 2744 djeluje kao leća, osvjetljavajući i povećavajući svjetlost gotovo 3000 udaljenih pozadinskih galaksija (©NASA).

Znanstvenici su na temelju ove slike vrlo brzo došli do važnih spoznaja. Tako je, primjerice, zapažen slabašni sjaj zvijezda izbačenih iz drevnih galaksija koje su gravitacijskim djelovanjem rascijepane prije nekoliko milijardi godina. Tim znanstvenika procijenio je da kombinirana svjetlost oko 200 milijardi odbačenih zvijezda doprinosi približno 10 posto svjetline klastera.

Drugi tim astronoma upotrijebio je gravitacijsku leću i otkrio jednu od najudaljenijih, najslabijih i najmanjih galaksija ikada viđenih. Procjenjuje se da je maleni objekt udaljen više od 13 milijardi svjetlosnih godina.

Trenutno se prikuplja više podataka o preostalim klasterima, a sigurno će uslijediti još fascinantnijih znanstvenih rezultata – pogotovo sada kada je Hubble ‘ojačan’ i novim revolucionarnim svemirskim teleskopom James Webb.

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika