• Svemir
  • Drevni vulkani na Marsu kriju tragove o davno izgubljenoj prošlosti Zemlje

Drevni vulkani na Marsu kriju tragove o davno izgubljenoj prošlosti Zemlje

Mars. Izvor: Nasa.gov.

Danas, kada Mars promatramo kao tihi, prašnjavi svijet, teško je zamisliti da je njegova povijest bila ispunjena nasilnim događajima. Međutim, upravo ti događaji mogli bi nam pružiti dragocjene uvide u davno izgubljenu prošlost Zemlje. Najnovija istraživanja površine Marsa ukazuju na to da su vulkani nekada dominirali crvenim planetom, slično ranim fazama Zemlje prije nego što su se formirale tektonske ploče, prije otprilike 3 milijarde godina. Joseph Michalski, planetarni znanstvenik sa Sveučilišta u Hong Kongu, zajedno sa svojim timom, koristio je podatke dobivene pomoću više letjelica koje kruže oko Marsa kako bi dokumentirao tragove vulkanske aktivnosti u južnoj hemisferi, posebno u regiji Eridania.

Prema Sciecne Alert, za razliku od Zemlje, koja ima koru sastavljenu od više tektonskih ploča koje plutaju na viskoznom plaštu, Mars se danas smatra planetom s jedinstvenom tektonskom pločom. U prošlosti, međutim, bio je dom aktivnim i moćnim vulkanima. Najveći među njima, Olympus Mons, je vulkan čiji volumen nadmašuje Zemljin najveći vulkan, Mauna Loa na Havajima, stotinu puta.

Ogromna veličina marsovskih vulkana može se objasniti nedostatkom tektonskih ploča, koje na Zemlji omogućavaju oslobađanje pritiska iz njezina unutrašnjosti. Bez ovog mehanizma, vulkanska aktivnost na Marsu rezultirala je stvaranjem velikih i eksplozivnih vulkana. Ova činjenica sugerira da marsovska kora može sadržavati tragove sličnih procesa koji su oblikovali ranu Zemljinu koru.

Izuzetno vrijedan komadić slagalice

Prema Michalskom i njegovom timu, Mars je “izuzetno vrijedan komadić slagalice” u razumijevanju rane geološke povijesti našeg Sunčevog sustava. S obzirom na to da je oko 70% marsovske površine starije od 3 milijarde godina, a otprilike 45% površine datira iz doba starijeg od 3,6 milijardi godina, Mars nudi jedinstven uvid u geološke procese iz daleke prošlosti.

Michalski i njegov tim posebno su zainteresirani za regiju Eridania zbog njezine izrazito magnetizirane kore i dokaza koji upućuju na postojanje drevnog mora. Analiza podataka dobiveni pomoću letjelica otkrila je prisutnost četiri različite vrste vulkana unutar i u blizini drevnog mora Eridania, uključujući vulkanske kupole, stratovulkane, piroklastične štitove i komplekse kaldera, što ukazuje na razdoblje intenzivne geološke aktivnosti prije približno 3,5 milijardi godina.

Zanimljivo je da struktura ovih vulkana na Marsu pokazuje sličnosti s onima na Zemlji, ali s većim promjerima, što je posljedica manje gravitacije na Marsu. Ova raznolikost vulkanizma, prema Michalskom i njegovom timu, pruža uvid u jedinstvene geološke procese koji su oblikovali površinu Marsa. Istraživanje regije Eridania ne samo da doprinosi našem razumijevanju marsovske geologije već nudi i paralele s ranoj Zemlji, posebno kada je Zemlja bila prekrivena oceanima i kada su se pojavili prvi oblici života.

“Zapanjujuće je promišljati o razmjerima aktivnosti u ovoj regiji,” rekao je Aster Cowart, planetarni geolog u Planetary Science Institute, za Space.com. “Proučavanje Marsovog krajolika, koji je oblikovan ovim procesima i sačuvan gotovo netaknut, pruža nam iznimnu priliku za detaljnije istraživanje evolucije planetarnih krajolika.