• Astronomija
  • Znanstvenici zbunjeni otkrićem crne rupe koja ispušta mlaz prema susjednoj galaksiji
Astronomija

Crna rupa ispaljuje mlaz prema susjednoj galaksiji. Izvor: Depositphotos.com.

Znanstvenici su nedavno otkrili crnu rupu koja ispušta mlaz prema susjednoj galaksiji. Ono što je također zapanjujuće kod ovog otkrića jest činjenica da kada znanstvenici uoče ovakve mlazove, oni najčešće dolaze u parovima, no ova crna rupa posjeduje samo jedan mlaz.

Crna rupa ispaljuje mlaz u susjednu galaksiju

Astronomi su uz pomoć građana znanstvenika otkrili jedinstvenu crnu rupu koja izbacuje eksplozivni mlaz prema susjednoj galaksiji. Oko milijardu svjetlosnih godina od Zemlje, nalazi se galaksija po imenu RAD12 koja sadrži crnu rupu.

S obzirom na njihovu morfologiju, galaksije se mogu podijeliti u dvije velike skupine: spiralne galaksije i eliptične galaksije. Kraci spiralne galaksije obiluju hladnim plinom i prašinom koja im daje karakterističnu plavu boju. Stvaranje novih zvijezda u spiralnim galaksijama događa se po prosječnoj stopi od jedne zvijezde nalik Suncu godišnje. S druge strane, eliptične galaksije izgledaju žućkasto i ne posjeduju karakteristične značajke poput spiralnih krakova.

Samo jedan mlaz u RAD12

Eliptične galaksije rijetko formiraju nove zvijezde. Astronomi još uvijek ne mogu riješiti zagonetku zašto eliptične galaksije milijardama godina ne stvaraju nove zvijezde. Ipak, čini se da su krivac divovske odnosno supermasivne crne rupe. Izbacivanjem golemih mlazova, ove ‘čudovišne’ crne rupe troše gorivo potrebno za buduće stvaranje zvijezda: hladni plin i prašinu.

Crna rupa unutar galaksije RAD12 izbacuje veliki radio mlaz prema pratećoj galaksiji. Izvor: Dr. Ananda Hota, GMRT, CFHT, MeerKAT.

Sloan Digitized Sky Survey (SDSS) optički podaci i Very Large Array (FIRST) radio podaci korišteni su 2013. za promatranje RAD12. Kako bi se potvrdila egzotična priroda spomenute galaksije, bila su potrebna naknadna promatranja s Giant Meterwave radio teleskopa u Indiji. Modeli su pokazali da crna rupa u RAD12 izbacuje svoj mlaz samo prema susjednoj RAD12-B. Međutim, izbacivanje mlazova obično se odvija u parovima pri relativnim brzinama i u suprotnim smjerovima, a astronomi su i dalje zbunjeni činjenicom da se iz RAD12 može promatrati samo jedan mlaz.

Astronomi otkrili jedan od najvećih mlazova crne rupe

Eliptične galaksije

RAD12 ima stožastu strukturu mlade plazme koja izvire iz središta te se proteže na velike udaljenosti koje više ne možemo promatrati. Na trobojnoj slici GMRT-a, slabija i starija plazma izviru poput klobuka gljive i prostiru se daleko od središnje stožaste strukture. Cijela ‘gljiva’ proteže se na preko 440 tisuća svjetlosnih godina, što je mnogo šire od galaksije domaćina.

Znanstvenici nikad prije nisu vidjeli mlaz crne rupe u sudaru s velikom galaksijom poput RAD12-B. Zbog toga je RAD12 drugačiji od svega što smo do sada imali prilike promatrati. Kao rezultat takvih interakcija, eliptične galaksije možda gube hladan plin potreban za formiranje novih zvijezda u budućnosti.

Građani znanstvenici

Otkriven je rijedak sustav koji nam pomaže da bolje razumijemo kako radio mlaz utječe na formiranje zvijezda u galaksijama tijekom njihovog sudara, rekao je voditelj istraživanja dr. Ananda Hota. Postoje snažni dokazi koji upućuju na to da se radijski mlaz RAD12 sudara sa svojom pratećom galaksijom. To se temelji na opažanjima s GMRT-a i podacima drugih teleskopa poput radioteleskopa MeerKAT.

RAD@home Citizen Science kolaboracija još je jedan aspekt ovog istraživanja koji ilustrira važnost sudjelovanja javnosti u istraživanjima. Studija u kojoj je opisano otkriće objavljena je u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (Letters).

Divovska crna rupa galaksije M87 ispaljuje ‘mlazove’ gotovo brzinom svjetlosti