Astronomi otkrili jedan od najvećih mlazova crne rupe

Mlaz crne rupe iz središta galaksije. Izvor: Depositphotos.com.

Astronomi sa Sveučilišta Zapadnog Sydneya otkrili su jedan od najvećih mlazova cne rupe koji se prostire na više od milijun svjetlosnih godina te se kreće gotovo brzinom svjetlosti.

Galaksija NGC2663

Galaksija NGC2663, udaljena oko 93 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Ona se praktički nalazi u našem susjedstvu, ako gledamo u kozmičkim razmjerima. NGC2663 je ovalnog oblika, s otprilike deset puta više zvijezda od Mliječne staze.

Astronomi su nedavno vršili promatranja NGC2663 pomoću CSIRO-ovog ASKAP-a u Australiji (niza od 36 povezanih antena koje zajedno čine jedan super-teleskop). Opažanja su otkrila radio valove koji ukazuju na moćni mlaz crne rupe u središtu spomenute galaksije. Ovaj snažan tok materijala oko 50 je puta veći od naše galaksije, a kada bismo ga mogli vidjeti na nebu, bio bi veći od Sunca. Promjer mu je preko milijun svjetlosnih godina, a fascinantan je upravo zbog relativne blizine galaksije NGC2663.

Crna rupa iz Mliječne staze izbacila zvijezdu u međugalaktički prostor brzinom od 6 milijuna km / h

Okolna materija sabija mlaz sa bokova

Ono što je ASKAP primijetio, kada se usredotočio na mlaz, jest da okolna materija sabija mlaz na sličan način kao kod pulsirajućih ispušnih plinova mlaznih motora (pritisak okolnog tlaka uzrokuje širenje i skupljanje mlaza). Dakle, međugalaktička materija pritišće mlaz po bokovima. Ovaj efekt naziva se “šok dijamanti” i već je viđen kod manjih mlazova, ali nikada u ovako velikim razmjerima kao kod NGC2663.

Kako materija iz međugalaktičkog prostora sabija mlaz, tako se on zagrijava i zauzvrat vrši pritisak na materiju. Radi se o svojevrsnom sistemu povratne sprege jer međugalaktička materija prvo ulazi u galaksija, galaksija hrani crnu rupu, crna rupa lansira svoj mlaz, a mlaz usporava dotok međugalaktičke materije u samu galaksiju. Mlaz također utječe na formiranje galaksija iz plina, no astronomi su i dalje iznenađeni što su imali priliku vidjeti ovako spektakularan primjer te interakcije.

Najbliži par supermasivnih crnih rupa spojit će se u narednih 250 milijuna godina

Evolucijska karta svemira (EMU)

Istraživanje koje je pronašlo dokaze za to kako okolna materija pritišće rečeni mlaz, vodio je doktorand Velibor Velović sa Sveučilišta Zapadnog Sydneya. Nedavno je prihvaćeno za objavljivanje u znanstvenom časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Velović i kolege u sklopu svojeg projekta Evolucijske karte svemira (EMU), već su se proslavili nedavnim identificiranjem nove vrste tajanstvenog astronomskog objekta po imenu “Odd Radio Circle” (Neobičan radio krug) te nastavljaju svoju misiju skeniranja neba. Otkriće gigantskog radiomlaznjaka i druga otkrića koja slijede zasigurno će doprinijeti znanstvenom razumijevanju crnih rupa.

*priložena slika je samo za ilustrativne svrhe

Nova slika otkrila nikad dosad viđenu značajku crnih rupa – fotonski prsten

Velibor Velović, M. D. Filipović et al. Collimation of the kiloparsec-scale radio jets in NGC 2663, Submitted on 14 Jul 2022, last revised 6 Aug 2022, Accepted for publication in MNRAS, arXiv:2207.06713

Luke Barnes, Miroslav Filipovic, Ray Norris and Velibor Velović (19. kolovoza 2022.), Astronomers have detected one of the biggest black hole jets in the sky, The Conversation – Phys.org (pristup 21. kolovoza 2022.)

Luke Barnes et al. (20. kolovoza 2022.), Astronomers Have Discovered a Black Hole Jet That Is 50 Times Larger Than Its Galaxy, The Conversation – Sciencealert.com (pristup 21. kolovoza 2022.)