Astronomija

Astronomi svjedoče kako zvijezda proždire egzoplanet

Umjetnički dojam zvijezde koja proždire jedan od svojih planeta

Astronomi su, koristeći teleskop Gemini South u Čileu, ostvarili revolucionarno promatranje, svjedočeći prvi puta kako zvijezda slična Suncu proždire egzoplanet. Ovaj rijedak događaj pruža ključne uvide u životni ciklus zvijezda i njihovu interakciju s planetarnim sustavima, nudeći mogući uvid u sudbinu Zemlje kada naše Sunce dosegne kraj svog života za otprilike pet milijardi godina.

Proučavanje životnog ciklusa zvijezda i njihovih planetarnih sustava

Promatrajući brojne zvijezde u različitim evolucijskim fazama, znanstvenici su uspostavili razumijevanje kako životni ciklusi zvijezda utječu na njihove okolne planetarne sustave. Kako zvijezde slične Suncu prilaze kraju svog života, šire se do 1000 puta svoje izvorne veličine, pritom gutajući unutarnje planete. Smatra se da se ovaj fenomen događa samo nekoliko puta godišnje u cijelom Mliječnom putu.

Bez presedana: Zvijezda guta egzoplanet

Koristeći Gemini South Adaptive Optics Imager (GSAOI), astronomi su zabilježili prve izravne dokaze o umirućoj zvijezdi sličnoj Suncu koja proždire egzoplanet udaljen oko 13 000 svjetlosnih godina od Zemlje. Ovaj događaj pruža vrijedne informacije o sudbini našeg Sunčevog sustava kada Sunce započne svoju smrtonosnu fazu, na kraju konzumirajući Merkur, Veneru i Zemlju

Otkrivanje potpisa

Događaj nazvan ZTF SLRN-2020 prvi je put identificiran pomoću optičkih slika iz Zwicky Transient Facility, a kasnije je potvrđen pomoću NASA-inog Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). Ovo otkriće ističe ogroman potencijal arhivskih skupova podataka za otkrivanje astronomskih događaja.

Gemini South teleskop: Unapređenje našeg razumijevanja svemira

Teleskop Gemini South, s mogućnostima adaptivne optike, omogućio je astronomima uvid u ovaj kozmički događaj. Martin Still, direktor programa NSF Gemini Observatory, ističe da ovo otkriće pokazuje izvanredna postignuća moguća kroz naprednu znanstvenu suradnju i vrhunsko upravljanje teleskopima.

Posljedice za naš Sunčev sustav i šire

Promatrani događaj trajao je oko 100 dana, pružajući astronomima uvide u masu zvijezde i progutanog planeta. Ovo promatranje služi kao ključni temelj za daljnja istraživanja evolucije i konačnih sudbina planetarnih sustava, uključujući i naš.

Razmišljanje o prolaznosti našeg postojanja

Ryan Lau, astronom iz NOIRLab-a, razmišlja o značaju ovih otkrića, ističući da konačna sudbina našeg Sunčevog sustava, koja završava kratkim, ali dramatičnim bljeskom, ističe prolaznost našeg postojanja. Kako astronomi nastavljaju razotkrivati tajne kozmosa, stječemo dublje razumijevanje svemira i našeg mjesta unutar njega.