Astronomija

Astronomi otkrili najveću kozmičku eksploziju ikada viđenu

Ostaci supernove. Izvor: Curiosmos.com.

Tim astronoma pod vodstvom Sveučilišta u Southamptonu naišlo je na otkriće epskih razmjera, otkrivajući najveću kozmičku eksploziju ikada svjedočenu u povijesti promatranja svemira. Ovaj ogromni događaj nadmašuje intenzitet svih prethodno zabilježenih supernova – spektakularnih eksplozija zvijezda – kao i događaja plimnog prekida, koji se događaju kada zvijezda postane preblizu supermasivnoj crnoj rupi i biva rastrgana gravitacijskim silama. Ovo revolucionarno otkriće postavlja novi referentni okvir u području kozmičkih događaja, bacajući svjetlo na ogromne i moćne sile koje oblikuju naš svemir.

Najveća kozmička eksplozija

Nadmašujući preko deset puta svjetlinu najsjajnije poznate supernove i trostruko premašujući svjetlinu najsjajnijeg događaja plimnog prekida, eksplozija, nazvana AT2021lwx, nadmašuje sve prethodne rekorde. Ovaj fenomenalni događaj, koji se odvija tijekom tri godine, znatno je duži od uobičajenih nekoliko mjeseci većine supernova. Eksplozija, koju je moguće detektirati mrežom teleskopa, dogodila se gotovo osam milijardi svjetlosnih godina daleko kada je svemir bio stara samo šest milijardi godina.

Teorije iza fenomena

Istraživači nagađaju da je ovu eksploziju uzrokovao golemi oblak plina, potencijalno tisuće puta veći od našeg sunca, nasilno poremećen supermasivnom crnom rupom. U ovom scenariju, crna rupa proždire dijelove oblaka plina, stvarajući šok valove kroz preostali oblak. Takvi događaji su izuzetno rijetki, čineći ovaj događaj prvom takve vrste.

Usporedba najvećih kozmičkih eksplozija

Za razliku od kratkotrajne GRB 221009A, prošlogodišnjeg rekordnog gama-zračnog bljeska, duže trajanje AT2021lwx znači da je ispušteno više ukupne energije, unatoč manjoj svjetlini.

Otkrivanje AT2021lwx

Eksploziju AT2021lwx prvi je put otkrio kalifornijski Zwicky Transient Facility, a kasnije i Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) sa Havaja. Ovi objekti prate noćno nebo u potrazi za prolaznim objektima koji ukazuju na kozmičke događaje, poput supernova, kao i otkrivanje asteroida i kometa. Do sada, skala eksplozije nije bila poznata.

Otkrivanje anomalije

Dr. Philip Wiseman, istraživački suradnik na Sveučilištu u Southamptonu, predvodio je istraživanje. Objasnio je da je tim otkrio eksploziju kada ju je njihov algoritam za pretragu označio tijekom potrage za tipom supernove. Neobična svjetlina objekta više od dvije godine odmah je privukla pažnju.

Analiza spektra svjetlosti

Tim je proveo dodatnu istragu objekta koristeći nekoliko teleskopa. Analizirajući spektar svjetlosti i mjereći različite apsorpcijske i emisijske značajke, bili su u stanju odrediti udaljenost objekta.

Svjetlina usporediva s kvazarima

Samo su kvazari, supermasivne crne rupe s konstantnim tokom plina, svijetli poput AT2021lwx, prema profesoru Sebastianu Hönigu sa Sveučilišta u Southamptonu. Primijetio je da, iako svjetlina kvazara fluktuira tijekom vremena, AT2021lwx se iznenada pojavio, podudarajući se sa svjetlinom najsjajnijih objekata u svemiru.

Objašnjenje eksplozije

Tim vjeruje da je ogroman oblak plina ili prašine, uglavnom vodika, skrenuo sa svoje orbite crne rupe, uzrokujući eksploziju. Sada će prikupiti više podataka o eksploziji, provodeći računalne simulacije kako bi potvrdili svoju teoriju.

Budućnost kozmičkog istraživanja

Novi objekti, poput Opservatorija Vera Rubin i njegova Legacy Survey of Space and Time, pomoći će u otkrivanju više takvih događaja, prema dr. Wisemanu. Unatoč njihovoj rijetkosti, ovi energični događaji mogu igrati ključnu ulogu u evoluciji središta galaksija.