Astronomija

Astronomi otkrili 10 neobičnih i egzotičnih pulsara

Otkriće Rekordno Visokoenergetskih Gama Zraka iz Pulsara

Astronomi su otkrili 10 neobičnih neutronskih zvijezda u središtu naše galaksije Mliječne staze, u zviježđu Strijelca. Ove zvijezde, poznate kao pulsari, nalaze se u kuglastom skupu Terzan 5, koji je dom stotinama tisuća različitih tipova zvijezda.

Što su pulsari?

Pulsari su nevjerojatno guste zvijezde koje rotiraju vrlo brzo, emitirajući svijetle pulseve svjetlosti iz svojih snažnih magnetskih polja. Zbog toga su poput svjetionika za astronome. U Terzanu 5, jednom od najgušće naseljenih dijelova Mliječne staze, mnogi pulsari su evoluirali u neobične i ekscentrične oblike.

Prije ovog otkrića, astronomi su znali za postojanje 39 pulsara u Terzanu 5. Međutim, zahvaljujući suradnji između NSF Green Bank teleskopa (NSF GBT) iz SAD-a i MeerKAT teleskopa Južnoafričkog radioastronomskog opservatorija, sada su otkrivena još 10 pulsara.

Vrlo je rijetko pronaći egzotične nove pulsare. Ono što je posebno uzbudljivo je široka raznolikost ovih neobičnih zvijezda u jednom skupu,” rekao je Scott Ransom, znanstvenik iz NSF Nacionalnog radioastronomskog opservatorija (NSF NRAO). Otkriće je rezultat rada međunarodnog tima astronoma iz NSF NRAO, Max Planck Instituta za gravitacijsku fiziku (Albert Einstein Institut) i Max Planck Instituta za radioastronomiju.

Kako su otkriveni pulsari?

MeerKAT teleskop je uspio odrediti približnu lokaciju svakog pulsara prateći brzinu njihove rotacije, koristeći podatke prikupljene tijekom dvadeset godina promatranja Terzana 5 pomoću NSF GBT-a. Ovi podaci su otkrili bizarne i ekscentrične detalje ovih zvijezda.

Bez arhive NSF Green Bank teleskopa, ne bismo mogli karakterizirati ove pulsare i razumjeti njihovu astrofiziku,” dodao je Ransom. Arhivski podaci NSF GBT-a omogućili su astronomima da precizno odrede položaj pulsara na nebu, izmjere njihove pokrete i vide kako se njihove orbite mijenjaju tijekom vremena.

Među otkrićima su dvije neutronske zvijezde koje kruže jedna oko druge kao binarni sustav. Od 3.600 poznatih pulsara u galaksiji, samo 20 je identificirano kao dvostruke neutronske binarne zvijezde.

Kada pulsari formiraju binarne sustave, gravitacijska sila jedne zvijezde može privući materijal i energiju od druge, uzrokujući da se jedna zvijezda rotira još brže, postajući milisekundni pulsar. Ovaj par mogao bi biti rekorder, s novim kandidatom za najbrže rotirajući pulsar u dvostrukom neutronskom sustavu, s najdužom orbitom te vrste. Trenutni rekorder za najbrže rotirajući pulsar već se nalazi u Terzanu 5. Samo buduća promatranja će otkriti istinu.

Rijetki pulsarni “pauk” binarni sustavi

Astronomi su također otkrili tri nova rijetka binarna sustava pulsara, čime se broj poznatih sustava u Terzanu 5 povećao na osam. Ovi sustavi su nazvani Redbacks ili Black Widows, ovisno o vrsti zvijezde pratioca. U ovim sustavima, zvijezda pratilja ulazi u orbitu oko pulsara, gdje mreža plazme ispunjava prostor između njih, polako otapajući zvijezdu pratilju tijekom vremena.

Otkrivanje ovih neobičnih pulsara omogućava znanstvenicima bolje razumijevanje kuglastih skupova, neutronskih zvijezda i testiranje Einsteinove teorije opće relativnosti. Također proširuje naše znanje o kategorijama pulsara. Istraživački tim već planira pronaći još više pulsara u Terzanu 5, uz podršku volontera.

Građani znanstvenici koji žele sudjelovati u ovom uzbudljivom istraživanju mogu pomoći putem projekta Einstein@Home. Ovaj projekt, kojeg vode znanstvenici iz AEI-ja, već je otkrio više od 90 novih neutronskih zvijezda. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Astronomy & Astrophysics.