Tehnologija

NASA odgodila lansiranje misije Artemis I

Raketa Mega Moon u sklopu misije Artemis. Izvor: NASA/Frank Michaux.
autor

Problemi u posljednjim trenutcima priprema rezultirali su pomicanjem planiranog datuma lansiranja misije Artemis I na neodređen period.

Komplikacije u pripremama

NASA je u ponedjeljak (29. kolovoza 2022.) otkazala lansiranje svoje moćne rakete nakon niza problema u posljednjem trenutku koji su kulminirali neobjašnjivim problemima povezanim s motorom. Sljedeći pokušaj lansiranja neće se dogoditi prije petka. Točnije, iako bi petak mogao biti najraniji mogući datum lansiranja, iz agencije su obavijestili da bi se rok potencijalno mogao produžiti i do sredine rujna, ako ne i nešto kasnije!+

Ova misija bit će prvi let u NASA-inom projektu Artemis, čiji je konačni cilj vratiti astronauta na Mjesec po prvi put od završetka programa Apollo prije 50 godina. Dok su dragocjene minute odmicale u ponedjeljak ujutro, NASA je više puta zaustavljala i pokretala punjenje goriva u raketu Space Launch System (SLS) zbog curenja visoko eksplozivnog vodika. Curenje se dogodilo na istom mjestu na kojem je došlo do curenja tijekom generalne probe u proljeće.

‘Domino’ efekt

Punjenje gorivom već je kasnilo gotovo sat vremena zbog grmljavine u svemirskom centru Kennedy na Floridi. Zatim je NASA naišla na nove probleme kada nisu uspjeli dobro ohladiti jedan od četiri glavna motora rakete. Inženjeri su se mučili s utvrđivanjem izvora problema dugo nakon što je najavljeno odgađanje lansiranja. Voditelj misije Mike Sarafin rekao je da se čini da greška nije u samom motoru, već u vodovodu koji vodi do njega.

Stvari su se nastavile komplicirati dok su inženjeri pokušavali riješiti taj problem na lansirnoj rampi. Naime, pojavilo se još jedno curenje vodika, ovoga puta uključujući ventil za odzračivanje. „Ovo je vrlo kompliciran stroj, vrlo kompliciran sustav, i sve te stvari moraju raditi, a vi ne želite paliti svijeću dok nije spremna za rad,“ pojasnio je NASA-in administrator Bill Nelson, te govoreći o odgodama lansiranja dodao „To je samo dio posla te dio probnog leta.“

Misija Artemis I

Artemis I (ranije Exploration Mission-1) bit će prvi test NASA-inih sustava za istraživanje dubokog svemira – svemirske letjelice Orion, rakete Space Launch System (SLS) i zemaljskih sustava u svemirskom centru Kennedy u Cape Canaveralu na Floridi.

Artemis I prva je u nizu sve složenijih misija. Riječ je o misiji koja za cilj ima testno letenje bez posade koji će pružiti temelj za ljudska istraživanja dubokog svemira i pokazati našu predanost i sposobnost proširenja ljudskog postojanja na Mjesec i dalje.

Letjelicu će lansirati najmoćnija raketi na svijetu, a letjet će dalje nego druga ranija letjelica. Putovat će 450 tisuća kilometara od Zemlje, tisućama kilometara iza Mjeseca, tijekom misije od oko četiri do šest tjedana. Orion će ostati u svemiru dulje nego što je to učinio bilo koji brod za astronaute bez pristajanja na svemirsku stanicu.

Kakvi su daljnji planovi?

Lutke unutar kapsule Orion bile su opremljene senzorima za mjerenje vibracija, kozmičkog zračenja i drugih uvjeta tijekom leta za protresanje, što je trebalo testirati svemirsku letjelicu na stres i dotjerati je do njezinih granica na načine koji se nikad ne bi pokušali da su ljudi u njoj.

Čak i da nije bilo tehničkih poteškoća, grmljavinske oluje bi u konačnici spriječile polijetanje, rekli su iz NASA-e. Tamni oblaci i kiša skupili su se nad mjestom lansiranja čim je odbrojavanje zaustavljeno, a grmljavina je odjekivala obalom.

Upitan o mogućnosti još jednog pokušaja lansiranja u petak, Sarafin je rekao: „Stvarno nam treba vremena da pogledamo sve informacije, sve podatke.“ Iako nitko nije bio u samoj raketi, tisuće ljudi zakrčilo je obalu kako bi vidjeli kako se raketa uzdiže.

Pod pretpostavkom da probni let prođe dobro, astronauti će se popeti na brod za drugu misiju Artemis i letjeti oko Mjeseca i natrag 2024. godine, a spuštanje dvije osobe na površinu Mjeseca moglo bi uslijediti do kraja 2025. godine.

Proširen opseg istraživanja Artemis misije

Marcia Dunn (29. kolovoza 2022.), „NASA scrubs launch of new moon rocket after engine problem,“ phys.org (pristup 30. kolovoza 2022).

Talia Ogliore (26. kolovoza 2022.), „Artemis launch brings us closer to space exploration goals,“ phys.org (pristup 30. kolovoza 2022).

Elizabeth Howell (26. kolovoza 2022.), „Artemis 1: Why NASA’s science chief is so excited about historic moon mission,“ space.com (pristup 30. kolovoza 2022).