Astronomija

Analiza uzoraka s kometa Wild 2 otkriva neočekivanu prošlost

Ova je slika snimljena tijekom faze približavanja Stardusta 2. siječnja 2004. Zasluge: NASA.

Osamnaest godina nakon povratka NASA-ine misije Stardust na Zemlju s prvim uzorcima izravno preuzetim s poznatog kometa, postupno se razotkriva istinska priroda tog lednog nebeskog tijela. Misija Stardust prikupila je materijale s kometa Wild 2, koji je vjerojatno formiran izvan orbite Neptuna i koji sada kruži oko Sunca na putanji između Marsa i Jupitera. Nedavno objavljene detaljne analize ovih mikroskopskih uzoraka u znanstvenom časopisu Geochemistry, otkrivaju iznenađujuće detalje o podrijetlu i povijesnom putovanju kometa, ističe Ryan Ogliore, profesor fizike na Fakultetu umjetnosti i znanosti Sveučilišta Washington u St. Louisu, koji već nekoliko godina proučava uzorke Stardusta.

Kada je Stardust lansiran 1999. godine, mnogi znanstvenici su pretpostavljali da će stjenoviti materijal kometa biti pretežno sačinjen od praprašine iz koje je nastao Sunčev sustav, odnosno od “zvjezdane prašine” po kojoj je misija dobila ime. Međutim, stvarni uzorci ispričali su drugačiju priču. Komet Wild 2 sadržavao je raznoliku prašinu nastalu tijekom različitih događaja u ranoj povijesti Sunčevog sustava. Ogliore smatra otkriće da komet Wild 2 sadrži tragove ovih “lokalnih” događaja iznimno uzbudljivim.

“Komet je bio svjedokom događanja koja su oblikovala Sunčev sustav u ono što danas vidimo,” izjavio je Ogliore.

Budući da je komet bio očuvan u hladnoći svemirskog prostora gotovo cijeli svoj životni vijek, izbjegao je promjene uzrokovane toplinom i vodom, za razliku od uzoraka asteroida.

“Komet Wild 2 sadrži elemente koje nikada prije nismo vidjeli u meteoritima, poput neobičnih spojeva ugljika i željeza te prekursore za magmatske sferule koje čine najučestaliju vrstu meteorita,” naglasio je Ogliore. “I sve su te strukture iznimno dobro očuvane unutar Wild 2.

Iako je prošlo gotovo dva desetljeća od povratka misije, znanstvenici su imali priliku analizirati tek mali dio materijala koji je Stardust donio – manje od jednog miligrama, što je ekvivalentno zrnu pijeska. Ovaj materijal raspodijeljen je po tisućama sitnih čestica na sakupljaču veličine pizze.

“Svaka čestica s kometa Wild 2 jedinstvena je i pripovijeda svoju posebnu priču,” ističe Ogliore. “Proces izvlačenja i analize ovih zrnaca je zahtjevan i dugotrajan, ali znanstvena vrijednost i uvidi koje pruža su neizmjerni.”

Većina čestica s kometa Wild 2 još uvijek nije istražena, a vjerojatno skrivaju brojna dodatna iznenađenja. Kako tehnologija napreduje, omogućuje se proučavanje uzoraka metodama koje nisu bile dostupne u vrijeme lansiranja misije.

“Mikroskopske čestice Stardusta, preuzete s objekta širine manje od dva kilometra, sadrže zapise daleke prošlosti koji se protežu kroz milijarde milja,” zaključuje Ogliore. “Nakon 18 godina istraživanja ovog kometa, imamo znatno jasniju sliku dinamičkih formativnih godina Sunčevog sustava.”