Aktivni tektonski sustav na Mjesecu

Jedna studija objavljena u časopisu Geology sugerira da Mjesec ima aktivan tektonski sustav i možda nije toliko neaktivan kako se u početku mislilo.

Sustav grebena koji se proteže duž bliže strane Mjeseca pokazuje novootkrivene stijene. Grebeni bi mogli biti dokaz aktivnih mjesečevih tektonskih procesa, kažu istraživači, koji možda otkrivaju davni udar koji je zamalo srušio Mjesec.

“Postoji pretpostavka da je Mjesec odavno mrtav, ali i dalje konstantno otkrivamo da to nije slučaj”, rekao je Peter Schultz, profesor na Odjelu za Zemlju, okoliš i planetarne znanosti sa Sveučilišta Brown i koautor istraživanja objavljenog u časopisu Geology.

“Na temelju ovoga čini se da Mjesec možda i dalje puca, potencijalno i danas, a dokaze možemo vidjeti na tim grebenima.”

Veći dio Mjesečeve površine prekriven je regolitom, slojem zdrobljene kamene prašine stvorenom stalnim bombardiranjem malih meteorita i drugih udaraca. Područja bez regolita na kojima je izložena Mjesečeva podloga vrlo su rijetka. Ali Adomas Valantinas, student na Sveučilištu u Bernu koji je vodio istraživanje, koristio je podatke NASA-inog Mjesečevog izviđačkog orbitera (LRO) kako bi otkrio čudna gola mjesta u i oko mjesečevih maria, velikih tamnih mrlja na bliskoj strani Mjeseca .

Infracrvena (gornja lijeva) i druge slike iz NASA-inog Lunar Reconnaissance Orbiter-a otkrile su čudna gola mjesta na kojima nedostaje sveprisutna mjesečeva prašina. Točke sugeriraju aktivan tektonski proces. Izvor: Sveučilište Brown.

Istraživač je otkrio da izloženi blokovi na površini imaju relativno kratak životni vijek jer se akumulacija regolita događa neprestano. Dakle, kad ih znanstvenici vide, mora postojati neko objašnjenje kako i zašto su bili izloženi na određenim mjestima.

Za istraživanje je Valantinas koristio instrument LRO Diviner koji mjeri temperaturu lunarne površine. Baš kao što betonski prekriveni gradovi na Zemlji zadržavaju više topline od sela, slojevi temeljnih stijena i blokova na Mjesecu ostaju topliji tijekom lunarne noći od površina prekrivenih regolitom. Koristeći Divinerova opažanja, Valantinas je otkrio više od 500 izloženih podloga na uskim grebenima.

Schultz kaže da su prije bili viđeni neki otvoreni grebeni. Ali ti su se grebeni nalazili na rubovima starih udaraca ispunjenih lavom i mogli bi se objasniti kontinuiranim padom kao odgovor na težinu uzrokovanu ispunjenjem lave. Ali ovo istraživanje otkrilo je da su najaktivniji grebeni povezani s misterioznim sustavom tektonskih značajki (grebeni i rasjedi) na bliskoj mjesečevoj strani, bez povezanosti s bazenima ispunjenim lavom i drugim mladim rasjedima.

“Raspodjela koju smo ovdje pronašli traži drugačije objašnjenje”, rekao je Schultz.

Da bi razumjeli što gledaju, Valantinas i Schultz mapirali su sve ekspozicije otkrivene u podacima Diviner-a i pronašli zanimljivu korelaciju. Još tamo 2014. NASA-ina misija GRAIL pronašla je mrežu drevnih pukotina u Mjesečevoj kori. Te su pukotine postale kanali kroz koje je magma tekla na Mjesečevu površinu stvarajući duboke usijeke. Valantinas i Schultz pokazali su da se čini da se grebeni blokova savršeno poklapaju s dubokim usjecima koje je otkrio GRAIL. “To je gotovo korelacija jedan na jedan”, rekao je Schultz. “Zbog toga mislimo da je ono što vidimo kontinuirani proces vođen stvarima koje se događaju unutar Mjeseca.”

Drugim riječima, Zemljin Mjesec možda nije toliko pust i mrtav kao što se prije mislilo.

Znanstvenici svoje otkriće nazvali ANTS, što je kratica za aktivni bliski tektonski sustav. Istraživači vjeruju da je ANTS zapravo pokrenut prije milijardi godina s ogromnim utjecajem na Mjesečevu daleku stranu.

“Izgleda da su grebeni odgovorili na nešto što se dogodilo prije 4,3 milijarde godina”, objasnio je Schultz. „Ogromni utjecaji imaju dugotrajne učinke. Mjesec ima dugo pamćenje. Ono što danas vidimo na površini svjedočenje je njegovog dugog pamćenja i tajni koje još uvijek čuva. ”