kozmos.hr
Svemir

Eksplozija za vrijeme testiranja SpaceX-ovog Starshipa

starship eksplozija
objavljeno

Prototip prvog stupnja SpaceX-ovog novog lansirnog vozila, Starshipa, eksplodirao je za vrijeme testiranja u ponedjeljak navečer.

SpaceX-ova flota lansirnih vozila trenutno se sastoji od Falcona 9 i njegove veće verzije, Falcon Heavyja. Novo vozilo, Starship, u razvoju je već dvije godine i cilj je aeronautičkog diva da Starship u konačnici zamijeni Falcon 9 i Falcon Heavy. Značajno, sa svojih 120 metara Starship će biti najveća raketa u povijesti aeronautike—biti će za punih deset metara veća od trenutnog rekordera, NASA-inog Saturna V koji je korišten u doba misija Apollo i za devet metara veći od NASA-ine „Block 2“ inačice SLS-a koja je također trenutno u razvoju. Nadalje, Starship će se sastojati od dva stupnja: glavnog potisnika i same svemirske letjelice.

Eksplozija u Teksasu

Ovog ponedjeljka, u 4:20 po lokalnom vremenu Starshipov prototipni prvi stupanj, internog naziva Booster 7, eksplodirao je za vrijeme testiranja u razvojnom postrojenju Starbase na jugu Teksasa. Eksplozija je bila manjeg tipa i nije došlo do potpunog uništenja konstrukcije. Malo nakon eksplozije još je jedan požar uočen u blizini rampe na kojoj se nalazio potisnik i vjeruje se da je i on nastao kao rezultat eksplozivnog incidenta. Snimku eksplozije pogledajte u nastavku.

SpaceX je planirao prvo testno lansiranje kompletnog Starshipa (prvi i drugi stupanj zajedno) u orbitu oko Zemlje ove godine, no to sada možda neće biti moguće. Još nije jasno zbog čega je došlo do eksplozije na dnu potisnika, niti koliku je ona štetu izazvala. Elon Musk izjavio je odmah na Twitteru kako događaj „nije dobar“, a kasnije je izvijestio o stanju prototipa: „Upravo sam posjetio sekciju propulzije potisnika. Čini se da je šteta minimalna, no morati ćemo pregledati sve motore. Najbolje da to učinimo u velikoj zgradi.“

Inače, prvi stupanj Starshipa sastoji se od 33 SpaceX-ova motora Raptor koji stvaraju potisak miješanjem i sagorijevanjem tekućeg kisika i metana u omjeru 3,5:1. Svaki od tih motora zasebno je sposoban proizvedsti 1,8 MN (meganjutna) potiska, a Starshipov cijeli prvi stupanj prilikom polijetanja proizvede 72 MN potiska. Prilikom toga, potroši se oko 3400 tona goriva. Nakon što prvi stupanj odradi prvi dio dizanja kroz atmosferu, let u svoje ruke preuzima drugi stupanj sa svojih šest motora Raptor. Točnije, prilikom izlaska iz atmosfere koriste se tri motora, a kada letjelica dođe u vakuum svemira za daljnji se let koriste druga tri motora—modificirane verzije Raptora zvane Raptor Vacuum. Prototip drugog stupnja imena SN15 uspješno je testiran u svibnju prošle godine. Kao u slučaju Falcona 9 i Flacon Heavyja, Starshipov prvi stupanj također će biti sposoban nakon polijetanja i odvajanja od ostatka vozila sletjeti nazad na Zemlju i biti ponovo iskorišten u daljnjim misijama.

Let na Mjesec

Ideja o Starshipu rođena je već 2005. kad se uvidjela potreba za lansirnim vozilom velikog kapaciteta. Kroz idućih deset godina, ta ideja kristalizirala se u Starship i u tom vremenskom periodu rafinirani su dizajn i načini konstrukcije. Možda najznačajniji dio dizajna vozila, osim korištenja metana kao goriva zbog toga što je jeftiniji od drugih opcija, jest konstrukcija vozila od nehrđajućeg čelika, što mu daje specifičnu srebrnu boju.

Starship full
Cijela kompozicija lansirnog vozila Stasrhip. Donja polovica srebrne boje je prvi stupanj, odnosno glavni potisnik, a gornja crna polovica drugi je stupanj, odnosno sama letjelica. Izvor: SpaceX/Hotel Pika.

Buduća primjena Starshipa općeg je tipa. To lansirano vozilo trebalo bi  moći u nisku orbitu podiči do 100 tona tereta, što će sigurno biti pogodno za SpaceX-ovo punjenje orite internetskim satelitima Starlink, no možda su još značajniji planovi da se pomoću njega u svemir prevoze ljudi. Specifično, Starship će igrati veliku ulogu u NASA-inom novom programu Artemis kojim se planira ponovno slanje ljudi na površinu Mjeseca do 2025. godine, a dugoročno gledano Stasrhip će se možda koristiti i za ispunjavanje Muskove ambicije kolonizacije Marsa. Zbog takvih različitih primjena paralelno se dizajniraju četiri varijante drugog stupnja vozila, odnosno same svemirske letjelice: teretna, posadna, tankerska i varijanta za slijetanje na Mjesec. Upravo će zadnju koristiti NASA-ini astronauti koji će odletjeti do Mjeseca u NASA-inoj novoj letjelici Orion, gdje će se sastati s Starshipovim lunarnim landerom, preći u njega, sletjeti na Mjesec i poletjeti s njega, te sa na posljetku vratiti u Orion za put nazad.

Kako će ovaj testni incident utjecati na te planove tek ćemo vidjeti.

 


Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram

t.me/kozmoshr


Izvori:

Etherington, Darrell. „SpaceX’s Starship booster engines explode in test gone wrong“. TechCrunch, 2022. https://techcrunch.com/2022/07/12/spacexs-starship-booster-engines-explode-in-test-gone-wrong (13.7.2022.).

Fouse, Jeff. „Starship booster test ends in fiery anomaly“. SpaceNews, 2022. https://spacenews.com/starship-booster-test-ends-in-fiery-anomaly/ (13.7.2022.).

„Starship“. SpaceX, 2022. https://www.spacex.com/vehicles/starship/ (13.7.2022.).

Zaljubljenik u astronomiju od malih nogu. Diplomirani anglist. U slobodno vrijeme vjerojatno s frendovima u obližnjem kafiću. U paralelnom svemiru sam nešto od sljedećeg: pomorac, fizičar, astronaut, pisac, željezničar.

Pratite Kozmos na Google Vijestima.