SpaceX nastavlja sa slanjem Starlinkova u orbitu

Falcon 9 starlink mission

Ovaj vikend Muskova kompanija SpaceX lansirala je ne jednu nego dvije rakete Falcon 9, svaka od kojih je prevezla u orbitu oko Zemlje 53 mini-satelita Starlink.

Elon Musk i njegova aeronautička kompanija SpaceX nastavljaju s masovnim slanjem satelita Starlink u Zemljinu orbitu koje su započeli 2019. godine. U razmaku manjem od 24 sata odrađene su dvije nove misije lansiranja, 45. i 46. po redu. Prvo je lansiranje izvedeno u subotu, 14. svibnja, iz Baze svemirskih snaga Vandenberg u Kaliforniji u 0.07 po našem vremenu, a drugo iz Cape Canaverala u 22.40 po našem vremenu na isti dan. Obje dostave tereta odradile su SpaceX-ove poznate rakete Falcon 9, i svakoj je kapacitet bio popunjen do kraja, tj. svaka je nosila 53 mini-satelita Starlink verzije 1,5.

Time se broj lansiranja satelita Starlink ove godine popeo na 13, što znači da je Musk i više nego spreman pokušati zadovoljiti svoju ambiciju da Starlink jednog dana pruža internetske usluge cijelom planetu Zemlji. Starlink, jednostavno rečeno, pruža povezivanje na internet spajanjem direktno na satelitsku mrežu u orbiti. Prednost takvog povezivanja je što je potrebna minimalna zemaljska infrastruktura u obliku male antene koju postavlja krajnji korisnik za vlastite potrebe, i nisu potrebni žičani vodovi ili tornjevi koji odašiljaju signal. Spajanje je tako moguće iz bilo koje lokacije na Zemlji, dok god se iznad nje nalazi jedan od Starlinkovih satelita. Trenutno je mreža u fazi beta-testiranja, i ona za sada pruža prosječne brzine od 100 do 200 Mb/s.

U zadnje vrijeme veliki naglasak stavljen je na pružanje interneta Ukrajini u ratu s Rusijom, što Rusi pokušavaju spriječiti blokiranjem ili hakiranjem satelita, a Musk je na Twitteru krajem prošle godine objavio da su u tijeku pregovori s raznim aviokompanijama da sateliti Starlink počnu pružati polugigabitni internet i za vrijeme letova.

U niskoj orbiti oko Zemlje trenutno se nalazi više od 2200 serijski proizvedenih satelita Starlink povezanih u jednu veliku mrežu. Oni trenutno pružaju usluge u 32 zemlje diljem svijeta, iako se ta brojka brzo širi. Svaki od tih satelita ima okvirni izgled ploče duljine oko 3 metra, širine oko metar i pol, te debljine oko 20 centimetara, no te su brojke samo procjena (prave dimenzije SpaceX drži za sebe u ovom trenutku). Uz to, svaki Starlink najnovije verzije (v. 1,5) teži oko 295 kilograma, što ga smješta u kategoriju mini-satelita (satelita mase između 200 i 600 kg).

starlink sateliti
60 Starlinkovih satelita u orbiti oko Zemlje prije postavljanja 24. svibnja 2019. Izvor: SpaceX.

Iako su dimenzije svakog zasebnog satelita male, ono što zabrinjava astronomsku zajednicu njihov je broj. Toliko satelita pretrpava našu atmosferu objektima više no što bismo htjeli, i to bi moglo uskoro početi uzrokovati probleme u promatranju svemira. Tu je, dakako, svjetlosno zagađenje koje otežava precizne opservacije, bilo amaterske ili profesionalne, a od značaja su i radio-valovi koje svi ti sateliti odašiljaju, koji bi pak mogli loše utjecati na radio-teleskope. Međunarodna astronomska unija u lipnju 2019. objavila je službenu izjavu u kojoj izjašnjava svoju zabrinutost: „Mreže satelita mogu predstavljati značajnu ili škodljivu prijetnju važnim sadašnjim i budućim astronomskim infrastrukturama, i pozivamo njihove tvorce, kao i zakonodavce, da surađuju s astronomskom zajednicom u ciljanom naporu da se analizira i shvati utjecaj takvih mreža“.

Takvi sateliti mogu imati utjecaja i na astrofotografiju, kao što je u intervjuu za Kozmos.hr prošlog mjeseca izjavio dr. Sebastian Voltmer: „Teško da je moguće fotografski uhvatiti neometeni pogled na nebo bez da ti sateliti prolaze kroz fotografije. U astrofotografiji postoje metode, na primjer sigma clipping, pomoću kojih se ti sateliti mogu ukloniti iz niza slika. Na taj način ne vidim problema, ali otkrivanje asteroida i drugih nebeskih tijela postaje sve teže za robotske teleskope i znanstvena postrojenja. No moram reći da s Elonom Muskom i dalje možete razgovarati prilično dobro u odnosu na Jeffa Bezosa ili kompaniju OneWeb. Elon Musk još uvijek sluša znanstvenike i učinio je nove Starlinkove tamnijima.“

Kako god da se ova situacija razvije, broj Starlinkovih mini-satelita u orbiti oko Zemlje rapidno se penje.

Duffy, Kate. „Elon Musk says Russia has stepped up efforts to jam SpaceX’s Starlink in Ukraine“. Insider, 2022. https://www.businessinsider.com/elon-musk-spacex-russia-ramps-up-efforts-jam-starlink-ukraine-2022-5 (15.5.2022.).

Mann, Adam, Tereza Pultarova, Elizabeth Howell. „Starlink: SpaceX’s satellite internet project“. Space.com, 2022. https://www.space.com/spacex-starlink-satellites.html (15.5.2022.).

Wall, Mike. „SpaceX launches dozens of Starlink satellites, lands rocket on ship at sea“. Space.com, 2022. https://www.space.com/spacex-starlink-launch-group-4-13 (15.5.2022.).