U jeku misije Artemis koja namjerava ponovno spustiti Äovjeka na Mjesec aktualizirala se rasprava o tome tko ima pravo suverenosti nad naÅ¡im satelitom.
Suverenitet u svemiru?
Zastave dviju zemalja vise razvijene â ne zbog povjetarca, veÄ od metalnih ÅŸica â nad pustom, jezivo mirnom povrÅ¡inom Mjeseca. Jedna zastavu su zvijezde i pruge Sjedinjenih DrÅŸava, a druga grimiz Kine. No ako pitate bilo kojeg duÅŸnosnika iz ovih zemalja reÄi Äe vam da te zastave ne predstavljaju nikakve pravne ili kolonijalne pretenzije bilo koje vrste â viÅ¡e su poput grafita na drugom svemirskom tijelu.
No ako se postavljanje zastave na Mjesec ne raÄuna kao zauzimanje teritorija, Å¡to se onda raÄuna? ToÄnije postavlja se pitanje moÅŸe li itko zapravo posjedovati Mjesec? Kada je sovjetski Sputnik 1, prvi umjetni satelit na svijetu, projurio nebom u listopadu 1957. godine, otvorio je potpuno novo carstvo moguÄnosti.
Neke od tih moguÄnosti bile su znanstvene, ali druge su bile legalne. Tijekom sljedeÄeg desetljeÄa meÄunarodna zajednica izradila je Ugovor o svemiru (Outer Space Treaty ili OST) iz 1967. godine, prvi pravni dokument na svijetu koji se izriÄito odnosi na istraÅŸivanje svemira. Ovaj ugovor ostaje najutjecajniji dio svemirskog prava unatoÄ Äinjenici da nije tehniÄki obvezujuÄi â tj. rijeÄ je viÅ¡e o kodeksu ponaÅ¡anja, to su samo smjernice i principi.
Kennedy prije 60 godina: âIdemo na Mjesec ne zato jer je lako nego zato jer je teÅ¡koâ
Siva zona
UnatoÄ nedostatku provedivosti, OST je jasan u pogledu ‘okupacije’ zemlje u svemiru. Älanak 2. ugovora izriÄito iskljuÄuje moguÄnost da drÅŸava polaÅŸe pravo na vlasniÅ¡tvo nad dijelovima svemira ili bilo kojim nebeskim tijelima â pojedina drÅŸava stoga ne moÅŸe imati suverenitet na Mjesecu.
No kada se radi o izgradnji struktura poput baza i staniÅ¡ta na MjeseÄevom tlu stvari postaju mutnije. OpÄa deklaracija o ljudskim pravima (Universal Declaration of Human Rights) â koja je prema Älanku 3 OST-a nadleÅŸna i za svemir â navodi da pojedinci imaju temeljno pravo na posjedovanje imovine. To znaÄi da bi, hipotetski, svaka osoba mogla izgraditi kuÄu na Mjesecu i proglasiti je svojom. Nekoliko je ljudi tvrdilo da posjeduju dijelove Mjeseca, a svakako je najpoznatiji sluÄaj Roberta R. Colesa, bivÅ¡eg predsjednika njujorÅ¡kog planetarija Hayden, koji je 1955. godine pokuÅ¡ao prodati hektare Mjeseca za 1 dolar po komadu.
Legalna ograniÄenja
MeÄutim, Älanak 12. OST-a ukljuÄuje odredbu koja bi mogla osujetiti takav pokuÅ¡aj. Naime, Älanak 12 tako navodi da svaka instalacija na drugom nebeskom tijelu mora biti upotrebljiva za sve strane. Drugim rijeÄima bilo bi rijeÄ o ‘svemirskom’ javnom prostoru. Ugovor o Mjesecu iz 1979. godine pomogao bi pomiriti Älanak 2. s Älankom 12. odreÄujuÄi da se svaka komercijalna ili pojedinaÄna strana koja djeluje u svemiru smatra dijelom svoje nacije porijekla, a ne neovisnim entitetom.
No Sjedinjene AmeriÄke DrÅŸave, Kina i Rusija do sada nisu ratificirale ovaj sporazum, pa se on uglavnom smatra nevaÅŸeÄim. Dok misije poput NASA-inog programa Artemis i zajedniÄkog projekta kineske i ruske baze na Mjesecu kreÄu u pogon, odvjetnici Äe morati obaviti teÅŸak posao usklaÄivanja Älanka 2. s Älankom 12.
U novije vrijeme NASA je pokuÅ¡ala popuniti neke od praznina u svemirskom zakonu Artemisovim sporazumom (Artemis Accords), meÄunarodnim sporazumom osmiÅ¡ljenim da olakÅ¡a buduÄa istraÅŸivanja. NadovezujuÄi se na Ugovor o svemiru sporazumi postavljaju niz neobvezujuÄih naÄela koja upravljaju aktivnostima na nekoliko nebeskih tijela, ukljuÄujuÄi Mjesec. MeÄu njegovim odredbama je priznanje odreÄenih lunarnih regija, poput mjesta slijetanja ruske sonde Luna i otisaka stopala Neila Armstronga, kao zaÅ¡tiÄene svemirske baÅ¡tine.
NASA korak bliÅŸe gradnji baze na Mjesecu
Pogled u buduÄnost
Sporazumi takoÄer dopuÅ¡taju entitetima vaÄenje i koriÅ¡tenje izvanzemaljskih resursa, Äime nije svaka drÅŸava oduÅ¡evljena. Do sada je dvadeset i jedna zemlja potpisala sporazume, iako su neki veliki igraÄi â ukljuÄujuÄi Rusiju â odbili potpisati sporazum upravo na temelju ove klauzule, koju smatraju pruÅŸanjem nepravedne prednosti ameriÄkim poslovnim interesima.
Postoje i drugi naÄini za potraÅŸivanje vlasniÅ¡tva bez stvarnog potraÅŸivanja vlasniÅ¡tva na Mjesecu. Primjerice, koriÅ¡tenje znanstvene opreme, poput rovera ili stacionarnih seizmometra, moglo bi se potencijalno pretvoriti u de facto potraÅŸivanja zemljiÅ¡ta ako istraÅŸivaÄki tim zabrani drugim ljudima da se preblizu njihovoj opremi. Sve Äe to zasigurno postati pravne nedoumice u sljedeÄih nekoliko desetljeÄa.
Stoga moÅŸemo zakljuÄiti kako Äe ova pitanja postati goruÄa u iduÄim desetljeÄima kako Äe ljudska prisutnost u okolnom svemiru rasti â moÅŸemo se samo nadati da Äe vodeÄe svemirske sile do tada postiÄi dogovor koje sve strane prihvaÄaju kako ne bi doÅ¡lo do sukoba i tenzija.
Baza na MjeseÄevoj povrÅ¡ini?
Pridruşite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram
Izvori:
âPrinciples for a Safe, Peaceful, and Prosperous Future,â nasa.gov (pristup 3. prosinca 2022).
âUniversal Declaration of Human Rights,â un.org (pristup 3. prosinca 2022).
Â