• Znanost
  • Znanstvenici dokazali da je vodena para sličnog izotopskog sastava današnjoj vodi na Zemlji, prethodila formiranju Zemlje

Zemlja, oblak svemirskog plina. Izvor: Depositphotos.com.

Znanstvenici sa Sveučilišta Paris-Saclay proučavali su jedan od najstarijih meteorita našeg Sunčevog sustava kako bi mogli analizirati izotopski sastav vode tijekom ranih dana Sunčevog sustava.

Izotopski sastav vode

Istraživači s CNRS-a, Sveučilišta Paris-Saclay, francuske komisije za alternativne energije i atomsku energiju (CEA), te Sveučilišta Pau i Pays de l’Adour (UPPA), uz potporu Muséum National d’Histoire Naturelle ( MNHN), slijedili su trag izotopskog sastava vode sve do početka stvaranja Sunčevog sustava, u unutarnjim područjima gdje su nastali Zemlja i drugi planeti. Nalazi su objavljeni u Nature Astronomy 3. veljače 2022.

Kako bi razumjeli nastanak i razvoj života, znanstvenici su krenuli istraživati kemiju ugljika i vode. U slučaju vode, pratili su različite oblike ili izotope njezinih sastavnih atoma vodika i kisika tijekom povijesti svemira.

Vodena para koja potječe iz vremena prije formiranja Zemlje

Analizom jednog od najstarijih meteorita našeg Sunčevog sustava (pritom koristeći inovativnu metodu razvijenu isključivo za njegovo proučavanje) znanstvenici su došli do podataka koji pokazuju da su dva rezervoara plina postojala tijekom prvih 200 000 godina našeg Sunčevog sustava, čak i prije formiranja najranijih planetarnih ’embrija’.

Jedan od tih rezervoara sastojao se od solarnog plina iz kojeg potječe sva materija našeg Sunčevog sustava. S meteoritom su znanstvenici prvi put ikad mogli izravno proučavati povijest Sunčevog sustava.

Izvor: Spaceplace.nasa.gov.
Razvojne faze Sunčevog sustava. Izvor: Spaceplace.nasa.gov.

Drugi plinski rezervoar bio je obogaćen vodenom parom i već je imao izotopski zapis kopnene vode. Nastao je masivnim priljevom međuzvjezdane vode u vruće unutarnje regije Sunčevog sustava, nakon kolapsa međuzvjezdane ovojnice i formiranja protoplanetarnog diska.

Rano postojanje ovog plina sa izotopskim sastavom nalik vodi na Zemlji implicira da je Zemljina voda postojala prije nego što su se pojavili prvi sastavni blokovi našeg planeta.

Determination of the initial hydrogen isotopic composition of the solar system. J. Aléon, D. Lévy, A. Aléon-Toppani, H. Bureau, H. Khodja and F. Brisset. Nature Astronomy, 3 february 2022. DOI : 10.1038/s41550-021-01595-7.

Anonymus (3. veljače 2022.), Earth’s water was around before Earth, Cnrs.fr (pristup 5. veljače 2022.)