Astronomija

31. godišnjica Hubblea: Spektakularan prizor zvijezde AG Carinae

Povodom 31. godišnjice, NASA-in i ESA-in svemirski teleskop Hubble snimio je zvijezdu AG Carinae. Izvor: ESA/Hubble and NASA, A. Nota, C. Britt.

Povodom 31. godišnjice, NASA-in/ESA-in svemirski teleskop Hubble snimio je fotografiju koja u usporedbi sa prethodnim promatranjima, zorno prikazuje dvojaku prirodu zvijezde AG Carinae.

Fotografije prate promjene na AG Carinae između 2014. i 2021.

Izvor: ESA/Hubble and NASA, A. Nota, C. Britt.

Prva fotografija detaljno prikazuje emisije ionizirajućeg vodika i dušika iz šireće crvene maglice.

Snažni zvjezdani vjetrovi oblikovali su prašinske mjehure i niti. Maglica je duga oko pet svjetlosnih godina što je jednako udaljenosti od Zemlje do najbliže zvijezde našem Sunčevom sustavu, Proxime Centauri.

Plave svjetleće varijable

Na drugoj slici, u plavoj boji možemo vidjeti prašinu koja reflektira svjetlost zvijezde.  AG Carinae spada pod zvjezdanu klasu plavih svjetlećih varijabli jer je vruća odnosno emitira sjajno modro svjetlo.

Ovaj tip zvijezde je poprilično rijedak i ima samo nekoliko velikih primjeraka. Svjetleće plave varijable u posljednjim fazama života gube značajne količine mase.

Zvijezdi tada ponestaje ‘goriva’, zračenje se smanjuje, a gravitacija postaje sve snažnija. Ostaje još vrlo malo vremena prije nego se zvijezda krene urušavati unutar sebe. Zvjezdani materijal doseže visoke temperature. S vremenom dolazi do eksplozije i izbacivanja materijala daleko u međuzvjezdani prostor. Proces traje sve dok zvijezda ne postigne ravnotežu odnosno dok ne izgubi dovoljno mase.

Izvor: ESA/Hubble and NASA, A. Nota, C. Britt.

Maglica oko AG Carinae, potječe od materijala izbačenog sa zvijezde u više navrata. Stara je približno 10 000 godina, a plin koji se u njoj nalazi, teče brzinom od preko 70 kilometara u sekundi. Naizgled djeluje kao prsten, no radi se o šupljoj ljušturi u čijem središtu nema niti plin, niti prašina. Njih je ‘rastjerao’ snažni zvjezdani vjetar koji puše brzinom od preko 200 kilometara u sekundi.

Plin, sastavljen od ioniziranog vodika i dušika, možemo vidjeti kao široki blijedocrveni prsten.

Prsten nije pravilan što upućuje na mogućnost nekadašnjeg binarnog zvjezdanog sustava. Druga i vjerojatnija mogućnost jest da se radi o izrazito brzoj rotacije AG Carinae, kao što je često slučaj kod velikih zvijezdi.

Anonymus (20. rujna 2021.), Hubble takes 31st anniversary image: Two new views showcase the dual nature of the star AG Carinae, by NASA’s Goddard Space Flight Center, Phys.org (pristupljeno 21. rujna 2021.)

Jenner L. (17. rujna 2021.), Hubble Takes a Closer Look at its 31st Anniversary Image, nasa.gov (pristupljeno 21. rujna 2021.)