• Svemir
  • Astronomi su detektirali eksploziju vrlo čudne zvijezde u susjednoj galaksiji

Astronomi su detektirali eksploziju vrlo čudne zvijezde u susjednoj galaksiji

Ilustracija magnetara. Zasluge: L. Calçada/European Southern Observatory.

Dok je satelit Europske svemirske agencije (ESA) INTEGRAL promatrao nebo, zabilježio je erupciju gama-zraka – fotona visoke energije – iz galaksije M82, koja se nalazi u našem kozmičkom susjedstvu. Unatoč brzoj reakciji, ESA-in svemirski teleskop XMM-Newton nije uspio detektirati nikakav sjaj nakon eksplozije. Stručnjaci iz Međunarodnog tima, među kojima su istraživači sa Sveučilišta u Ženevi, zaključili su da je riječ o iznimno močnoj solarnoj baklji magnetara, mlade neutronske zvijezde s izrazito jakim magnetskim poljem. Ovo otkriće objavljeno je u prestižnom časopisu Nature.

Dana 15. studenog 2023., satelit INTEGRAL Europske svemirske agencije zabilježio je izrazito intenzivnu erupciju gama-zraka iz galaksije M82, udaljene 12 milijuna svjetlosnih godina. “Podaci su brzo obradjeni i samo 13 sekundi nakon detekcije izdali smo globalno upozorenje o gama-zračenju,” izjavio je Carlo Ferrigno, glavni istraživač na projektu i suautor istraživanja. Automatski sustav za upozoravanje, IBAS, odmah je identificirao izvor zračenja kao galaksiju M82.

Fotografija galaksije M82. Zasluge: Svemirski teleskop Hubble.

Neobičan kozmički signal

“Shvatili smo odmah da je ovo poseban signal. Dok gama-izboji obično dolaze iz udaljenih dijelova svemira, ovaj je potekao iz svijetle i bliske galaksije,” rekao je Sandro Mereghetti, voditelj istraživanja iz Talijanskog nacionalnog instituta za astrofiziku u Milanu. Unatoč brzoj intervenciji i dodatnim promatranjima pomoću teleskopa XMM-Newton, kao i zemaljskih optičkih teleskopa u Italiji i Francuskoj, niti jedan instrument nije zabilježio sjaj ili druge signale nakon početne eksplozije. “Kada masivnije zvijezde umru, njihova smrt rezultira supernovom, ostavljajući za sobom crnu rupu ili neutronsku zvijezdu. Neutronske zvijezde, iznimno guste i snažne, posjeduju magnetska polja nezamislive snage,” pojasnio je Volodymyr Savchenko, također iz Ženeve.

Magnetari, neutronske zvijezde s posebno snažnim magnetskim poljima, sposobni su za emitiranje energije u obliku snažnih bljeskova. Iako su takvi izboji rijetkost, INTEGRAL je uspio detektirati jedan takav izvan naše galaksije, potvrđujući postojanje magnetara u M82, galaksiji poznatoj po intenzivnom stvaranju zvijezda. “Naš sustav za automatsku obradu podataka omogućava nam da zajednici odmah dostavimo informacije,” dodao je Ferrigno, naglašavajući važnost brzine u astronomskim otkrićima, gdje svaki trenutak može biti ključan. Ovo otkriće objavljeno je u prestižnom časopisu Nature.