• Znanost
  • Znanstvenici otkrili prirodni protein koji zaustavlja alergije i autoimune poremećaje
Znanost

Proteini. Izvor: Depositphotos.com.

Znanstvenici su pronašli prirodni protein koji bi mogao pomoći protiv alergija, anafilaksije i drugih autoimunih bolesti.

Protein neuritin

U studiji objavljenoj u časopisu Cell, istraživači su koristili transgene miševe i kulture stanice uzete iz ljudskih krajnika te pronašli način na koji bi se naše tijelo mogu boriti protiv stanja kao što su astma, alergije na hranu, lupus i slično. Odgovor leži u proteinu po imenu neuritin. Njega proizvode imunološke stanice, a djeluje kao snažni ugrađeni antihistaminik. “Postoji preko 80 autoimunih bolesti, u mnogima od njih nalazimo antitijela koja se vežu na naša vlastita tkiva i napadaju nas umjesto da ciljaju patogene – viruse i bakterije”, objasnila je imunologinja Paula Gonzalez-Figueroa s Australskog nacionalnog sveučilišta (ANU). “Otkrili smo da neuritin potiskuje stvaranje lažnih plazma stanica koje proizvode štetna antitijela.”

Već neko vrijeme znamo da regulatorne T stanice imunološkog sustava potiskuju samociljajuća antitijela i imunoglobulin E (IgE) – protutijela koja potiču oslobađanje histamina kao odgovor na alergije. No, ne znamo kako taj proces funkcionira. Gonzalez-Figueroi i njezinom timu trebalo je pet godina kako bi ga razradili uz pomoć genetski modificiranih miševa i ljudskih stanica uzgojenih u laboratoriju.

Folikularne regulatorne T-stanice

U još jednoj od uobičajenih bioloških lančanih reakcija, posebna klasa stanica nazvana folikularni regulatorni T (ili Tfr) ispumpava neuritin, koji smanjuje proizvodnju IgE (antihistaminsko djelovanje) i potiskuje druge procese koji induciraju plazma stanice na samociljajuće misije, poništavajući time naše autoimune odgovore, tvrde istraživači.

Miševi bez sposobnosti proizvodnje neuritina imali su povećanu vjerojatnost umiranja od anafilaksije kada im se ubrizgava albumin iz jajeta. Ovi miševi, genetski uzgojeni tako da ne posjeduju Tfr stanice koje proizvode neuritin, uzgojile su populaciju neispravnih plazma stanica u ranoj životnoj fazi. Te su stanice potom razvile vlastite antigene. Međutim, kada je tim liječio miševe s nedostatkom Tfr ubrizgavanjem neuritina, postignuti su zapanjujući rezultate.

“Miševi s nedostatkom Tfr-a liječeni neuritinom izgledali su zdravo,” naveli su Gonzalez-Figueroa i kolege u svom radu, objašnjavajući da je liječenje dovelo do nestanka populacije lažnih B stanica.

Potrebna su daljnja istraživanja

Tim upozorava da još nismo u stanju razumjeti cijeli proces uključen u ove imunološke mehanizme ili učinke neuritina na druge stanične procese. Dok se neuritin proučava u ljudskim živčanim sustavima već gotovo dva desetljeća, točan način na koji pokreće stanice nije jasan.

Bijela krvna zrnca iz ljudske krvi i krajnika analizirana su u prisutnosti spomenutog proteina, otkrivajući tragove da neuritin djeluje interno. Rezultati nam pomažu u boljem razumijevanju na koji način bismo mogli koristiti neuritin u budućnosti za liječenje imunoloških stanja. “Ovdje se radi o više nego samo novom lijeku – ovo bi mogao biti potpuno novi pristup liječenju alergija i autoimunih bolesti”, izjavio je Vinuesa.

“Ako se ovaj pristup bude pokazao uspješnim, nećemo više morati iscrpljivati ​​važne imunološke stanice niti gušiti ​​cijeli imunološki sustav. Umjesto toga, mogli bismo koristiti proteine ​​koje naše tijelo koristi da osiguramo imunološku toleranciju.” Ako su istraživači u pravu, a neuritin se pokaže sigurnim, to bi jednog dana moglo riješiti problem alergija i autoimunih bolesti.

Follicular regulatory T cells produce neuritin to regulate B cells, Paula Gonzalez-Figueroa et al., VOLUME 184, ISSUE 7, P1775-1789.E19, APRIL 01, 2021, Published: March 11, 2021, DOI:https://doi.org/10.1016/j.cell.2021.02.027

Koumoundouros T. (11. ožujak 2021.), Scientists Find a Natural Protein That Stops Allergies And Autoimmune Conditions, Sciencealert.com (pristup 30. ožujka 2022.)

Burnside N. (11. ožujak 2021.), Canberra researchers at the Australian National University find a protein that could stop allergic reactions and anaphylaxis, ABC Radio Canberra, Abc.net.au (pristup 30. ožujka 2022.)