• Svemir
  • Znanstvenici istražili ‘otkucaje’ Sunca i pronašli nešto izvanredno

Znanstvenici istražili ‘otkucaje’ Sunca i pronašli nešto izvanredno

2020. bila je velika godina za istraživanje svemira kada je u pitanju Sunce. Lansiranjem Solarnog orbitera znanstvenici su otkrili mnogo novih stvari o zvijezdi uključujući takozvane "logorske vatre" koje možete vidjeti u nastavku. Izvor: ESA.

Znanstvenici iz najveće njemačke istraživačke grupe objavili su novi rad koi otkriva nešto nevjerojatno: “otkucaje” Sunca, ciklus koji se ponavlja svakih 11 godina. Kako prenosi Popular Mechanics, u svom radu kombinirali su tri poznata fenomena koja utječu na Sunce i razvili jedinstvenu teoriju koja bi mogla objasniti ove cikluse. Istraživanje je provedeno u Helmholtz centru u Dresden-Rossendorfu, a rezultati su objavljeni u časopisu Solar Physics.

Iako je Sunce ogromno i čini se svemoćno, dijeli određene karakteristike s Jupiterom i Zemljom. Sunce nema čvrstu masu, već je sastavljeno od užarenog plina i plazme, uglavnom vodika. Njegovo magnetsko polje stvara se vrtnjom, poznatim kao solarni dinamo mehanizam, koji je povezana s vrtnjom Zemlje i njezinom užarenom jezgrom, kao i s tajanstvenom unutrašnjosti Jupitera.

Utjecaj planeta na Sunce

Zapanjujuće je da planeti, sa svojom relativno malom gravitacijom, mogu utjecati na Sunce. Planeti su u pažljivoj ravnoteži: Sunce ih privlači, a oni orbitiraju na dosljednoj udaljenosti. Gravitacija planeta, posebno Jupitera, povlači Sunce, iako malo. Jupiter, sa svojom masom koja je 318 puta veća od Zemljine, ima najveći utjecaj. No, istraživanje pokazuje da su i Zemlja i Venera uključene.

“Pokazujemo da proljetne plime planeta, Venere, Zemlje i Jupitera, mogu uzbuditi magneto-Rossbyjeve valove,” objasnili su istraživači. Kada se ovi planeti poravnaju, kombiniraju svoje gravitacijske utjecaje, što bi moglo objasniti 11-godišnje cikluse Sunca.

Sunčevi dulji ciklusi također su pod utjecajem planetarnih gravitacijskih sila. Jupiter i Saturn udružuju snage svakih 20 godina, dok Sunčevo kretanje unutar Sunčevog sustava stvara ciklus svakih 193 godine. Najduži ciklus traje preko 2300 godina i uključuje zajednički utjecaj Jupitera, Saturna, Urana i Neptuna.

Kontroverze i daljnja istraživanja

Ovi zaključci izazvali su kontroverze unutar znanstvene zajednice. Iako su mnogi znanstvenici proučavali utjecaj planeta na Sunce, teoretizirajući o različitim ciklusima, ne postoji opće prihvaćanje ovih teorija. “Glavni problem je što čak i samo postojanje ovog fenomena nije općeprihvaćeno,” napisali su istraživači. “Naprotiv, nekoliko nedavnih radova snažno je opovrglo bilo kakvu tvrdnju o faznoj stabilnosti.”

Svaka ugledna znanstvena studija sadrži brojne reference i služi kao temelj za daljnja istraživanja. Sunce je posebno teško proučavati, pa znanstvenici pažljivo prikupljaju podatke s velike udaljenosti kroz specijalizirane filtre. Također koriste neizravna opažanja kako bi popunili nedostajuće dijelove misterija Sunca.

“Izražavamo stabilnost faze Schwabeovog ciklusa kao ozbiljnu radnu hipotezu, za koju se čini da vrijedi pronaći razumno fizičko objašnjenje,” zaključili su istraživači. “Ako se pojave novi podaci koji daju nedvosmislene dokaze suprotne ovome, bit ćemo prvi koji će ovaj rad proglasiti zavaravajućim i beskorisnim.”

Otkriće otkucaja Sunca predstavlja značajan korak naprijed u razumijevanju našeg solarnog sustava. Bez obzira na kontroverze, ova studija nudi intrigantne uvide u dinamičke interakcije između Sunca i planeta. Nastavak istraživanja i nova promatranja mogla bi rasvijetliti ove složene odnose i pomoći nam da bolje razumijemo ne samo Sunce, već i cijeli svemir.