Astronomija

Znanstvenici intrigirani sa čudnom eksplozijom u obližnjoj galaksiji

Nedavno zabilježena eksplozija u obližnjoj galaksiji, poznata kao “Tasmanijski Vrag” (AT2022tsd), privukla je značajnu pažnju astronoma zbog svoje neobičnosti i ponavljajućih karakteristika. Ova daleka eksplozija, koja se dogodila milijardama svjetlosnih godina od nas, nije bila običan kosmički događaj. U mjesecima nakon prvog bljeska, eksplozija je ponavljala snažne bljeskove, svaki s energijom usporedivom s 100 milijardi Sunaca.

Ovaj neobičan fenomen pripada kategoriji koja se naziva “brzi plavi optički tranzijenti velike sjajnosti” (ili na Engleskom Fast blue optical transient, akronim LFBOT). Do sada je otkriveno samo nekoliko takvih pojava, a svaka od njih karakterizira se posebnim osobinama.

Jeff Cooke, astrofizičar s Tehnološkog sveučilišta Swinburne u Australiji, ističe da je ovakav događaj nešto što nikada prije nije zabilježeno u astronomiji.

Prvi LFBOT, nazvan “the Cow, ili Krava”, otkriven je 2018. godine. Svi dosadašnji LFBOT-ovi odlikuju se izrazito visokim sjajem, mnogo većim od uobičajenih supernova, te kratkim vremenskim trajanjem. Takvi događaji brzo dosegnu vrhunac sjajnosti i jednako brzo nestanu, slično bljesku svjetlosti u svemirskim dubinama.

Znanstvenici su zbog neobičnosti ovih fenomena u potrazi za objašnjenjima. Uobičajene svemirske eksplozije često su povezane s umiranjem zvijezda koje postaju supernove ili sa sudarima neutronskih zvijezda. Smatra se da bi LFBOT-ovi mogli biti rezultat formiranja crnih rupa u neobičnim vrstama supernova.

Specifičnosti svakog pojedinog LFBOT-a variraju. Na primjer, “the Cow” je imala neobičan oblik eksplozije, a event po imenu “the Finch”, otkriven ranije ove godine, lociran je u međugalaktičkom prostoru, daleko od bilo koje galaksije.

Nedavna analiza Tasmanijskog Vraga, koju je vodila astronomkinja Anna Ho s Cornell Sveučilišta zajedno s međunarodnim timom, ukazuje na mogućnost formiranja neutronskih zvijezda ili crne rupe. Tim je zabilježio najmanje 14 bljeskova u 120 dana nakon početnog događaja, svaki od njih iznimno sjajan i kratkotrajan.

Ho navodi: “Umjesto postupnog slabljenja, izvor se nekoliko puta kratko pojačavao. LFBOT-i su već po sebi neobični, a ovakvo ponašanje čini ih još zagonetnijima.”

Iako točan uzrok ovih bljeskova ostaje nepoznat, pretpostavlja se da bi mogli biti povezani s aktivnošću kompaktnog objekta poput crne rupe.

Cooke dodaje: “Ovaj fenomen izaziva granice fizike ne samo zbog ogromne proizvedene energije već i zbog brzine pojavljivanja i nestajanja bljeskova.”

Crne rupe ne emitiraju svjetlost, ali mogu utjecati na okolni materijal na način da iz njega “iscijeđuju” svjetlost. Ako jezgra masivne zvijezde kolabira u crnu rupu, plin iz njezina omotača može se vratiti na crnu rupu i generirati mlazove plazme vidljive kao bljeskovi.

Tasmanijski Vrag pruža uvid u kompleksne procese kao što su LFBOT-i, crne rupe i životne cikluse zvijezda, što predstavlja novi prozor u razumijevanje svemira.

Anna Ho zaključuje: “Ovi bljeskovi mogu biti izvor informacija o novonastalim objektima poput crnih rupa ili neutronskih zvijezda, omogućavajući nam uvid u njihova svojstva u ranim fazama formiranja.” Ova otkrića objavljena su u prestižnom znanstvenom časopisu Nature Astronomy.