Jeste li znali?

Zemljina jezgra raste na čudan način

Zemljina jezgra raste brže na istoku i znanstvenici žele saznati kakve posljedice toga trebamo očekivati

Seizmolozi sa Sveučilišta Kalifornija u Berkeleyu otkrili su da su se počele događati čudne promjene sa Zemljinom unutarnjom jezgrom. Jedna strana jezgre raste brže od druge, a razlozi za to još nisu poznati. Otkriće je pomoglo znanstvenicima dokazati starost unutarnje jezgre i te informacije koristit će se za upoznavanje sa Zemljinim magnetskim poljem, koje je postojalo puno prije nego što je nastao najunutarnji dio našeg planeta.

Sve što biste trebali znati o neravnomjernom rastu unutarnje Zemljine jezgre

Unutarnja jezgra naše Zemlje nije uvijek bila čvrsta. Milijardama godina sastojala se od rastaljenog materijala koji se u nekom trenutku počeo smrzavati i učvršćivati. Prema znanstvenicima, ovaj je proces trajao oko pola milijarde godina.

I od samog početka kada se počela zamrzavati, unutarnja jezgra Zemlje raste neravnomjerno, tako da jedna strana prerasta drugu.

Novi model pokazuje da je asimetrični rast prosječno oko milimetra godišnje. Model se temeljio na geodinamičkom rastu i fizikalnim svojstvima željeza pri visokom tlaku i temperaturi.

Znanstvenici sugeriraju da se u ovoj regiji ispod plašta Zemlje ili u vanjskoj jezgri pojavilo nešto što uklanja toplinu više nego na suprotnoj strani. To ubrzava kristalizaciju rastopljenog željeza.

Ne bi li to, u jednom trenutku, promijenilo oblik jezgre odnosno našeg planeta? Ne, jer gravitacija ravnomjerno širi kristale po jezgri i pomaže zadržati sferni oblik.

Ilustracija najnovijeg modela koji su stvorili seizmolozi iz UC Berkeley. Sugerira da je unutarnja jezgra Zemlje s jedne strane rasla puno brže. Ilustracija prikazuje raspodjelu kristala s istočne strane jezgre (ona koja brže raste) prema polovima. Ovo gravitacijsko širenje pomaže održavanju jezgre sferičnom.Izvor: Grafikon Marine Lasbleis

Ipak, ova anomalija može imati ozbiljan utjecaj na Zemljino magnetsko polje. Oslobađanje topline iz unutarnje jezgre pokreće sustav za njezino generiranje.

U konačnici, promjene u magnetskom polju mogu oslabiti zaštitu od opasnih solarnih čestica.

Znanstvenici primjećuju da na temelju novih modela Zemljina unutarnja jezgra postoji oko 0,5-1,5 milijardi godina.

Iako se jezgra u trenutnom stanju formirala prilično nedavno, Zemljino magnetsko polje postoji oko 3 milijarde godina. Proučavanje promjena oblika pomaže nam shvatiti kako je magnetsko polje moglo funkcionirati prije nego što se pojavila čvrsta unutarnja jezgra planeta, jer zasigurno nije generirana na isti način.

Prema nekim znanstvenicima, magnetsko polje našeg planeta prije nego što je imalo čvrstu jezgru bilo je puno slabije. Možda su ga izvorno stvorili lakši elementi koji su se otapali i nisu ojačali prije no što je rastaljeni materijal u jezgri počeo kristalizirati.

• Cassella, C. (n.d.). Earth’s Crystallized Iron Inner Core Could Be Lopsided, Study Suggests. ScienceAlert.
• Frost, D. A., Lasbleis, M., Chandler, B., & Romanowicz, B. (2021, June 3). Dynamic history of the inner core constrained by seismic anisotropy. Nature News.
• Morrison, R. (2021, June 4). Earth’s solid-iron inner core has been growing faster on one side than the other. Daily Mail Online.
• Sanders, R. (2021, June 3). Is Earth’s core lopsided? Strange goings-on in our planet’s interior. Berkeley News.