• Svemir
  • Zapanjujuća otkrića u gornjoj atmosferi Jupitera iznenadila astronome

Zapanjujuća otkrića u gornjoj atmosferi Jupitera iznenadila astronome

Gornja Atmosfera Jupitera. Zasluge: Webb.

Znanstvenici su pomoću Svemirskog teleskopa James Webb promatrali područje iznad poznate Velike crvene pjege Jupitera te otkrili niz dotad neviđenih značajki. Ovo područje, koje se prije smatralo neupadljivim, sada pokazuje složene strukture i aktivnosti.

Nova otkrića u gornjoj atmosferi Jupitera

Jupiter je jedan od najsjajnijih objekata na noćnom nebu i lako ga je vidjeti tijekom vedrih noći.

Iako su polarna svjetla na polarnim područjima Jupitera vrlo sjajna, svjetlost iz gornje atmosfere planeta je slaba, pa je teško razaznati detalje pomoću teleskopa sa Zemlje. No, zahvaljujući Webbovoj infracrvenoj osjetljivosti, znanstvenici su uspjeli proučiti gornju atmosferu iznad Velike crvene pjege s dosad neviđenom preciznošću.

Gornja atmosfera Jupitera je granica između magnetskog polja planeta i temeljne atmosfere. Ovdje se mogu vidjeti sjajna polarna svjetla koja pokreće vulkanski materijal izbačen s Jupiterovog mjeseca Io. No, bliže ekvatoru, struktura gornje atmosfere pod utjecajem je sunčeve svjetlosti. Budući da Jupiter prima samo 4% sunčeve svjetlosti u usporedbi sa Zemljom, astronomi su očekivali da će ovo područje biti homogeno.

Promatranja teleskopa James Webb

U srpnju 2022. godine, Webbov Near-InfraRed Spectrograph (NIRSpec) promatrao je Veliku crvenu pjegu koristeći mogućnosti instrumenta “Integral Field Unit”. Cilj je bio istražiti je li ovo područje zaista monotono, a rezultati su bili iznenađujući.

“Naivno smo mislili da će ovo područje biti dosadno,” rekao je voditelj tima Henrik Melin sa Sveučilišta u Leicesteru. “U stvarnosti, ono je jednako zanimljivo kao i polarna svjetla, ako ne i više. Jupiter nikad ne prestaje iznenađivati.”

Iako je svjetlost iz ovog područja uzrokovana sunčevom svjetlošću, tim sugerira da mora postojati dodatni mehanizam koji mijenja oblik i strukturu gornje atmosfere.

“Jedan od načina na koji možete promijeniti ovu strukturu su gravitacijski valovi – slični valovima koji se razbijaju na plaži i stvaraju ripples u pijesku,” objasnio je Henrik. “Ovi valovi nastaju duboko u turbulentnoj donjoj atmosferi, oko Velike crvene pjege, i mogu putovati u visinu, mijenjajući strukturu i emisije gornje atmosfere.”

Daljnja istraživanja i misija Juice

Ova otkrića također mogu podržati ESA-inu misiju Jupiter Icy Moons Explorer, Juice, koja je lansirana 14. travnja 2023. godine. Misija Juice će detaljno promatrati Jupiter i njegova tri velika mjeseca bogata oceanima – Ganimed, Kalisto i Europa – s nizom instrumenata za daljinsko ispitivanje, geofiziku i in situ mjerenja.

Cilj misije je karakterizirati ove mjesece kao planetarne objekte i potencijalna staništa, istražiti složeno okruženje Jupitera u dubinu te proučiti širi Jupiterov sustav kao arhetip plinskih divova diljem svemira.

Ova promatranja obavljena su kao dio programa Early Release Science (ERS) #1373.”Ovaj ERS prijedlog napisali smo još 2017.,” rekao je član tima Imke de Pater sa Sveučilišta u Kaliforniji, Berkeley. “Jedan od naših ciljeva bio je istražiti zašto se temperatura iznad Velike crvene pjege činila visokom, kako su tada pokazala nedavna promatranja s NASA-inim Infrared Telescope Facility. Međutim, naši novi podaci pokazali su vrlo različite rezultate.”

Ova otkrića predstavljaju značajan korak naprijed u našem razumijevanju Jupitera i njegovih složenih atmosferskih procesa, otvarajući vrata za daljnja istraživanja i promatranja