Webb snimio neobičan objekt s prstenima

Neobičan objekt s prstenima, nazvan 10199 Chariklo, kentaur je koji se nalazi u našem Sunčevom sustavu i jedino takvo tijelo oko kojeg kruže prstenovi.

Chariklo – nepoznati kentaur našega sustava

Od svih svjetova s prstenovima u Sunčevom sustavu – od kojih je svakako najpoznatiji Saturn – vjerojatno nikada niste čuli za Chariklo. Ovo nebesko tijelo je najveći potvrđeni kentaur – jedno od kozmičkih tijela našeg Sunčevog sustava koja imaju ili perihel ili veliku poluos, a nalaze se u regiji između Jupitera i Neptun. Iako je Chariklo najveći kentaur zapravo ima ‘samo’ oko 250 kilometara u promjeru.

Budući da ta tijela obično pokazuju karakteristike poput kometa čudno je pronaći prsten oko njih. Unatoč tome 2013. godine astronomi su otkrili dva prstena oko Charikla, što ga čini prvim manjim planetom koji ima prstenove.

Webbovo opažanje

Kako bi saznali više o ovom malom planetu, znanstvenici su iskoristili najsuvremeniji svemirski teleskop James Webb. Promatranja su pokazala Webbovu sposobnost istraživanja objekata unutar Sunčevog sustava budući da je uspješno snimio Chariklove prstenove kada je 18. listopada 2022. godine kentaur slučajno prošao ispred jedne zvijezde.

Dok je Chariklo prolazio ispred zvijezde, blokirao je dio svjetlosti tijekom procesa poznatog kao okultacija. Na iznenađenje astronoma zvijezda je dvaput trepnula prije nego što je nestala, a zatim je trepnula još dva puta nakon što se pojavila. Ovu neobičnu krivulju i ponašanje svjetlosti uzrokuju dva Chariklova prstena.

Top 10 stvari koje biste trebali znati o James Webb svemirskom teleskopu

NIRCam-a

Kako bi izvršili promatranje znanstvenici su upotrijebili Webbov instrument NIRCam i okrenuli ga prema zvijezdi zvanoj Gaia DR3 6873519665992128512. Upravo je ispred te zvijezde prošao ovaj mali planet, što je znanstvenicima omogućilo promatranje. NIRCam ima dva glavna zadatka – koristi se za ‘hvatanje’ slika od 0.6 do 5 mikrona valne duljine te kao senzor valne fronte koji pomaže da sva Webbova zrcala s 18 sekcija funkcioniraju kao jedno. Niže priložen video sastavljen je od 64 pojedinačna opažanja.

Chariklo i tragovi (tj. 'bljeskovi') njegovih prstenova kako ih je snimio svemirski teleskop James Webb (©NASA, ESA, CSA, Nicolás Morales (IAA/CSIC)).
Chariklo i tragovi (tj. ‘bljeskovi’) njegovih prstenova kako ih je snimio svemirski teleskop James Webb (©NASA, ESA, CSA, Nicolás Morales (IAA/CSIC)).

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika