Vjetrovi željeza otkriveni na paklenom planetu u svemiru

Ekstremni vremenski uvjeti na ultra-vrućem plinovitom divu.

Egzoplaneti su svjetovi izvan našeg Sunčevog sustava, a mnogi od njih imaju nevjerojatne uvjete. Jedan od najekstremnijih je WASP-76b, čija dnevna strana dostiže temperature veće od 2.000 stupnjeva Celzijusa. Istraživači su otkrili da je ovaj planet još bizarniji nego što se prvotno mislilo! Planet je plimno zaključan sa svojom zvijezdom, što znači da se vjetrovi nevjerojatnih brzina stalno kreću oko planeta, noseći sa sobom velike količine željeznih atoma koji struje iz donjih u više slojeve atmosfere.

Tajanstveni egzoplaneti

Egzoplaneti su prvi put potvrđeni 1990-ih godina, a do danas ih je otkriveno preko 5.600. Neki od njih su plinoviti divovi poput Jupitera ili Saturna, dok su drugi manji, stjenoviti planeti slični Zemlji, premda često nemaju uvjete pogodne za život kakav poznajemo. S razvojem naprednijih teleskopa i detekcijskih tehnika, naša sposobnost otkrivanja egzoplaneta i proučavanja njihovih atmosferskih uvjeta postaje sve preciznija. Među najfascinantnijim egzoplanetima je i WASP-76b, plinoviti div koji se nalazi 640 svjetlosnih godina od nas, u smjeru zviježđa Ribe. Otkriće ovog planeta datira još iz 2013. godine, a njegova orbita je izuzetno bliska matičnoj zvijezdi, zbog čega mu je potrebno samo 1,8 zemaljskih dana da je obiđe.

Blizina zvijezdi uzrokuje ekstremno visoke temperature na dnevnoj strani planeta, koje prelaze 2.000 stupnjeva Celzijusa. Zbog ove nevjerojatne vrućine, željezo isparava u atmosferi planeta, a zatim se na hladnijoj noćnoj strani kondenzira u tekućem obliku i pada u obliku željezne kiše. Tim astronoma, uključujući znanstvenike sa Sveučilišta u Ženevi, objavio je u časopisu Astronomy & Astrophysics rezultate istraživanja koji ukazuju na postojanje intenzivnih željeznih vjetrova u atmosferi WASP-76b. Astronomi su se od otkrića planeta fokusirali na proučavanje njegove atmosfere kako bi razumjeli mehanizme koji upravljaju njegovim nevjerojatnim uvjetima. WASP-76b je doista fascinantan svijet – čak je prošle godine zabilježena pojava ‘duge’ u njegovoj atmosferi.

ESPRESSO

Znanstvenici su svoja istraživanja usmjerili na dnevnu stranu planeta, gdje su temperature najviše. Korištenjem ESPRESSO spektrografa postavljenog na Vrlo Velikom Teleskopu Europskog južnog opservatorija, uspjeli su detaljno analizirati spektralna svojstva atmosfere. Ovaj spektrograf poznat je po svojoj stabilnosti i iznimno visokoj rezoluciji, što omogućava otkrivanje najfinijih detalja u spektrima zvijezda. Primijenivši tehniku visoko-rezolucijske emisijske spektroskopije, tim je proučio vidljivi svjetlosni spektar planeta. Ova metoda se temelji na detekciji emisijskih linija u spektru, što omogućava dešifriranje kemijskog sastava atmosfere. Otkrili su kemijski potpis željeza i pratili njegovo kretanje iz nižih u više slojeve atmosfere. Proučavanje atmosfere egzoplaneta pomaže nam u boljem razumijevanju različitih okoliša na ovim stranim svjetovima. Kao plinoviti div, otkrića na WASP-76b pomažu nam shvatiti klimatske uvjete svjetova izloženih ekstremnim razinama zračenja njihovih matičnih zvijezda.