Znanost

Veliki meteorit pronađen na Antarktici

Slika novog meteorita teškog 7.7 kg pronađenog na Antarktiku (©Maria Valdes).
autor

Velik meteorit – težak gotovo 8 kilograma – pronađen je skriven među ledenim pustošima Antarktike te bi mogao pružiti važne spoznaje o našem Sunčevom sustavu.

Ledeni svijet

Hrabar tim znanstvenika izdržao je negostoljubive uvjete ledene pustinje Antarktika kako bi pronašao pet novih meteorita, uključujući gotovo 8 (7.71) kilograma težak svemirski kamen.

Tim znanstvenika uključivao je Field Museum i istraživačicu Mariu Valdes sa Sveučilišta u Chicagu, koja je procijenila da je od 45 000 meteorita pronađenih do danas iz ledene pustoši Antarktika, samo njih stotinjak bilo veliko kao najveći član ovog novog istraživanja.

„Veličina nije nužno bitna kada je riječ o meteoritima, pa čak i sićušni mikrometeoriti mogu biti nevjerojatno znanstveno vrijedni, ali naravno, pronalazak velikog meteorita kao što je ovaj je rijetkost i stvarno uzbudljivo,“ rekla je Valdes u izjavi.

Slika novog meteorita teškog 7.7 kg pronađenog na Antarktiku (©Maria Valdes).

Istraživanje

Tim je originalno planirao svoje putovanje za antarktičko ljeto – krajem prosinca – ali temperature u regiji i dalje su se kretale oko -10°C. S tako hladnim uvjetima čak i usred ljeta, Antarktika se može činiti kao nevjerojatno mjesto koje bi itko mogao posjetiti, ali za lovce na meteorite ovaj hladan vidik nudi jedinstvene mogućnosti. Naime, Antarktika je jedno od najboljih mjesta na svijetu za traženje meteorita.

Antarktika je pustinja sa suhom klimom, što smanjuje količinu trošenja koju doživljavaju meteoriti. Također, preko bijelog snježnog krajolika, crna nijansa ovih svemirskih stijena ističe se na površini. Uvjeti na Antarktici čak su povoljni za pronalazak meteorita koji su možda potonuli ispod snijega i leda. To je zato što uzburkano kretanje ledenjaka uz stijene može ponovno otkriti meteorite – tj. ‘gurnuti’ ih ili podići blizu površine.

Antarktički sedimenti otkrili DNK star milijun godina

Otkriće

Iako se ne može poreći da je najveći meteorit otkriven u ovom istraživanju ogroman, još uvijek je daleko od najvećeg ili najmasivnijeg primjera takvog svemirskog kamena koji je dosegao Zemljinu površinu. Taj rekord drži meteorit Hoba u Namibiji – dugačak 2.7 metara, širok 2.7 metara i debeo 0.9 metara, a teži oko 60 000 kg. Točnije, gotovo 7765 puta teži od novootkrivenog antarktičkog meteorita.

Sintetička plastična vlakna pronađena na kopnu, moru i u zraku na Antarktici

Ogromna nova svemirska stijena i drugi meteoriti koje su otkrili istraživači sada će biti analizirani, a članovi tima pojedinačno će proučavati uzorke sedimenata koje su prikupili s Antarktika. Valdes se veseli saznati koje tajne kriju meteoriti – „Proučavanje meteorita pomaže nam da bolje razumijemo naše mjesto u svemiru. Što je veći uzorak meteorita koji imamo, to bolje možemo razumjeti naš Sunčev sustav i bolje možemo razumjeti sebe.“

Objavljene detaljne snimke antarktičkog morskog dna

Robert Lea (21. siječnja 2023.), „Scientists find 17-pound meteorite in icy Antarctica,“ space.com (pristup 22. siječnja 2023).

Anonymus (18. siječnja 2023.), „17-pound meteorite discovered in Antarctica,“ eurekalert.org (pristup 22. siječnja 2023).