Znanost

Vanzemaljski organizmi mogli bi kontaminirati Zemlju

Rizik od invazije je nizak, ali šanse se povećavaju.

Potreba za istraživanjem svemira sve je veća, a time raste i mogućnost invazije vanzemaljskih organizama na Zemlji. Također, veća je mogućnost da organizmi sa Zemlje invadiraju neki drugi planet.

U novom radu istraživači ukazuju na mogućnost da ljudi donesu nove vrste na Zemlju, te da ti organizmi postanu invazivni i naštete autohtonim vrstama.

“Potraga za životom izvan našeg svijeta uzbudljiv je pothvat koji bi mogao donijeti ogromno otkriće u ne tako dalekoj budućnosti”, rekao je glavni autor Anthony Ricciardi, profesor biologije invazije na Sveučilištu McGill u Montrealu, za Live Science u e-poruci . “Međutim, suočeni s povećanjem svemirskih misija (uključujući one namijenjene vraćanju uzoraka na Zemlju), ključno je smanjiti rizik od biološke kontaminacije u oba smjera.”

“Možemo samo nagađati o tome kakve bi sve organizme mogli susresti ako bi astrobiolozi pronašli život”, rekao je Ricciardi. “Najvjerojatniji oblici života bili bi mikrobni i vjerojatno bi nalikovali bakterijama.”

Znanstvenici smatraju da je rizik od međuplanetarne kontaminacije iznimno nizak, djelomično zato što surovi uvjeti u svemiru otežavaju potencijalnim organizmima da prežive vožnju na vanjskoj strani ljudske letjelice. Međutim, i dalje bismo trebali biti oprezni u pogledu međuplanetarne kontaminacije na temelju negativnih utjecaja koje su invazivne vrste imale na Zemlji, kaže Ricciardi.

Ljudi su oštetili ekosustave diljem svijeta dopuštajući organizmima invaziju na nova mjesta do kojih prirodnim putem nikada ne bi došli. Na primjer, gljiva iz Južne Amerike pod nazivom Austropuccinia psidii unesena je u Australiju u nepoznatim okolnostima i ugrožava autohtona stabla eukaliptusa, usporava njihov rast, a ponekad ih i ubija.

Istraživači su primijetili da su otočni ekosustavi koji se razvijaju u geografskoj izolaciji, kao što su na otocima iu zemljama poput Australije, posebno osjetljivi na invazivne vrste, jer autohtoni divlji svijet na tim mjestima nema razvijene prilagodbe za suočavanje s takvim napadima. “Biološke invazije često su bile razorne za biljke i životinje u tim sustavima”, rekao je Ricciardi. “Mi tvrdimo da planete i mjesece koji potencijalno sadrže život treba tretirati kao da su otočki sustavi.”

Kao dokaz međuplanetarne kontaminacije, istraživači su naveli izraelsku letjelicu Beresheet koja se srušila na Mjesec 2019. dok je nosila tisuće tardigrada, mikroskopskih životinja koje mogu preživjeti ekstremne uvjete, uključujući vakuum svemira, ranije je izvijestio Live Science.  Istraživanje iz 2021. objavljeno u časopisu Astrobiology zaključilo je da stvorenja vjerojatno ne bi preživjela udar lunarnog pada, ali da incident pokazuje potencijal za biološke invazije.

Svemirske agencije poput NASA-e odavno su svjesne potencijalnih rizika od biološke kontaminacije, a politike zaštite planeta na snazi su od 1960-ih. Međutim, nova era istraživanja svemira usmjerena na područja u kojima se najvjerojatnije nalazi život, te s novim privatnim tvrtkama za istraživanje svemira poput SpaceX-a koje čine putovanje u svemir mnogo pristupačnijim, rizik se povečava.

Istraživači predlažu povećanje biosigurnosnih protokola povezanih s svemirskim putovanjima, usredotočujući se na rano otkrivanje potencijalnih bioloških zagađivača i razvijajući planove za brzi odgovor na svako takvo otkrivanje.

Planeti i mjeseci oduvijek su razmjenjivali materijal putem meteorita, ali ljudsko istraživanje svemira moglo bi ubrzati kontaminaciju, rekla je Jennifer Wadsworth, astrobiologinja sa Sveučilišta primijenjenih znanosti i umjetnosti u Lucernu u Švicarskoj koja nije bila uključena u rad, te dodala da je jedan od glavnih problema taj da trenutne smjernice za planetarnu zaštitu nisu obvezne.

• Patrick Pester (28. studenoga 2021.), “Alien organisms could hitch a ride on our spacecraft and contaminate Earth, scientists warn,” Space.com