Udar asteroida izazvao Marsov megatsunami

autor

Simulacije sugeriraju da je udar asteroida sličnog onom zaslužnom za izumiranje dinosaura mogao na Marsu izazvati megatsunami.

Megatsunami

Marsovski megatsunami mogao je biti uzrokovan udarom asteroida u plitkom oceanskom području Crvenog planeta. Ovaj udar mogao bi biti sličan udaru Chicxuluba koji je pridonio masovnom izumiranju gotovo svih dinosaura na Zemlji prije 66 milijuna godina – barem tako tvrdi nova studija objavljena u časopisu Scientific Reports.

Prethodno je istraživanje pokazalo da je udar asteroida ili kometa unutar oceana u sjevernim nizinama Marsa mogao uzrokovati megatsunami prije otprilike 3.4 milijarde godina. Međutim, prije ove studije mjesto nastalog udarnog kratera nije bilo jasno.

Tim istraživača stoga je analizirao karte površine Marsa, stvorene kombiniranjem slika iz prethodnih misija na planet, i uspješno identificirao udarni krater koji je mogao izazvati megatsunami. Krater – koji su nazvali Pohl – ima promjer od 110 kilometara i nalazi se unutar područja sjevernih nizina za koje su prethodne studije sugerirale da bi moglo biti prekriveno oceanom. Autori sugeriraju da je krater Pohl nastao prije otprilike 3.4 milijarde godina.

Simulacija udara

Autori su simulirali sudare asteroida i kometa u ovoj regiji kako bi testirali kakav je udar mogao stvoriti krater Pohl i je li to moglo dovesti do megatsunamija. Otkrili su da su simulacije koje su formirale kratere sličnih dimenzija Pohlu uzrokovane ili asteroidom od devet kilometara koji je naišao na jak otpor tla – oslobađajući 13 milijuna megatona TNT energije – ili asteroidom od tri kilometra koji je naišao na slab otpor tla – oslobađajući 0.5 milijuna megatona TNT-a energije.

Za usporedbu količina energije koju je oslobodila sovjetska Car bomba – najjača nuklearna bomba ikad testirana – bila je približno 57 megatona TNT energije.

Potresima prethode promjene u Zemljinom magnetskom polju?

Rezultati simulacije

Oba simulirana udara formirala su kratere promjera 110 kilometara i generirala megatsunamije koji su dosegli čak 1500 kilometara od središta mjesta udara. Analiza megatsunamija uzrokovanog udarom asteroida od tri kilometra pokazala je da je ovaj tsunami mogao biti visok do približno 250 metara na kopnu.

Autori sugeriraju da su posljedice predloženog udara koji je stvorio krater Pohl mogle imati sličnosti s udarom Chicxuluba na Zemlju, za koji su prethodna istraživanja sugerirala da se dogodio unutar regije 200 metara ispod razine mora, stvorio krater s privremenim promjerom od 100 kilometara i doveo do megatsunamija koji je bio 200 metara visok na kopnu.

Asteroid koji ubio dinosaure izazvao ‘mega-potres’

J. Alexis P. Rodriguez et al., „Evidence of an oceanic impact and megatsunami sedimentation in Chryse Planitia, Mars,“ Scientific Reports (2022).

Nature Publishing Group (1. prosinca 2022.), „Mars megatsunami may have been caused by Chicxulub-like asteroid impact,“ phys.org (pristup 2. prosinca 2022).