• Svemir
  • Tajanstvenu kinesku robotsku letjelicu pratilo 6 neidentificiranih objekata

Tajanstvenu kinesku robotsku letjelicu pratilo 6 neidentificiranih objekata

Kina je izvela treću testnu misiju svog ponovno upotrebljivog, robotskog svemirskog broda, koja je privukla pažnju javnosti i stručnjaka lansiranjem šest malih objekata u orbitu. Ovi objekti, koje su amaterski astronomi nazvali ‘krilati pratitelji’, izazvali su veliko zanimanje i spekulacije. Eksperimentalni orbitalni avion, poznat pod imenom Shenlong, što u prijevodu znači “božanski zmaj”, lansiran je iz Centra za lansiranje satelita Jiuquan u četvrtak, 14. prosinca. Lansiran je pomoću rakete Long March 2F i letjelica je uspostavila nisku orbitu, slično kao u prethodnim testnim misijama iz rujna 2020. i kolovoza 2022. godine.

Za vrijeme tih misija, zabilježeni su i neidentificirani objekti koji su pratili svemirski brod. Prema analizama Andrewa Jonesa iz SpaceNews-a, vjeruje se da bi ti objekti mogli biti ‘inspekcijski sateliti’, čija je svrha pratiti testno vozilo i potencijalno pomoći u njegovom sigurnom povratku na Zemlju.

Analizirajući radio-signale, stručnjaci su iznijeli pretpostavku da bi šest objekata, koje je Shenlong ispustio četiri dana nakon lansiranja, mogli biti kompaktni sateliti Banxing. Ovi sateliti su poznati po tome što ih Kina koristi za fotografiranje i prenos slika svojih svemirskih letjelica. Zajednica koja se bavi praćenjem satelita dala im je oznake od OBJEKT A do OBJEKT F.

Amaterski astronom Scott Tilley opisao je ove objekte kao “tajanstvene krilate pratitelje”. U razgovoru za Space.com s Brettom Tingleyem, Tilley je izjavio da emisije svakog od uređaja sadrže različite signale, a samo neki od njih prenose male količine informacija. “Emisija OBJEKTA A ili nekog bliskog objekta podsjeća na ranije emisije ‘krilatih pratitelja’ kineskih svemirskih letjelica, s obzirom na to da je signal moduliran s ograničenim količinama podataka,” rekao je Tilley.

S druge strane, OBJEKT D i OBJEKT E emitirali su signale bez ikakvih podataka, a činilo se da njihove emisije služe kao vrsta privremenih oznaka. Za razliku od prethodnih misija, signali su bili povremeni, što je zahtijevalo da promatrači s tla surađuju nekoliko dana kako bi sakupili dovoljno informacija.

Iako Tilley priznaje da su tragatelji satelita možda propustili signale u prethodnim misijama ako su i oni bili kratkotrajni, uvjeren je da ova misija ima neke posebnosti.

“Nešto što trebamo pratiti jesu bliski susreti između OBJEKTA A i OBJEKATA D i E. D i E su u eliptičnim orbitama, dok je A u gotovo kružnoj orbiti,” objasnio je Tilley.

Dok amaterski astronomi širom svijeta iznose svoje teorije o mogućim aktivnostima kineskog tajanstvenog svemirskog aviona, Sjedinjene Države nesumnjivo diskretno promatraju, imajući svoje interese. Eksperimentalni ponovno upotrebljivi svemirski avion X-37B tvrtke Boeing ima mnogo zajedničkog s kineskim Shenlongom, posebice u pogledu tajnosti njihovog razvoja.

O svrsi ili sposobnostima ovog aviona za sada su poznati samo ograničeni detalji. Projekt je započeo kao dio NASA-inog programa X-37 krajem prošlog stoljeća, da bi 2004. godine postao projekt Ministarstva obrane SAD-a. S obzirom na to da je novi testni let X-37B planiran za 28. prosinca, jasno je da dvije vodeće svemirske sile svijeta pažljivo prate jedna drugu, čuvajući svoje tehnološke tajne, dok ostatak svijeta može samo nagađati što se događa iznad njih.