• Svemir
  • Tajanstveni objekt u dubokom svemiru emitira neobične ponavljajuće radijske signale

Svemir je prepun neobičnih radijskih signala, ali astronomi su sada otkrili iznimno čudan signal koji se ponavlja svakog sata, prolazeći kroz tri različita stanja. Iako postoje teorije o njegovom podrijetlu, trenutna znanstvena saznanja ne mogu ga objasniti.

Ovaj tajanstveni ignal je prvi put zabilježen u podacima prikupljenima putem ASKAP radijskog teleskopa u Australiji, koji istovremeno promatra veliki dio neba tražeći prolazne impulse. Službeno označen kao ASKAP J1935+2148, signal se čini da se ponavlja svakih 53,8 minuta.

Signal prolazi kroz tri različita stanja. Ponekad emitira jake bljeskove koji traju između 10 i 50 sekundi i imaju linearnu polarizaciju, što znači da radijski valovi svi “pokazuju” u istom smjeru. U drugim trenucima, njegovi impulsi su mnogo slabiji s kružnom polarizacijom, traju samo 370 milisekundi. Povremeno, objekt potpuno prestane emitirati signal.

“Intrigantno je kako ovaj objekt prikazuje tri različita stanja emisije, svako s potpuno različitim svojstvima,” rekla je dr. Manisha Caleb, glavna autorica studije. “MeerKAT radijski teleskop u Južnoj Africi odigrao je ključnu ulogu u razlikovanju između ovih stanja. Da signali nisu dolazili iz iste točke na nebu, ne bismo vjerovali da isti objekt proizvodi ove različite signale.”

Što stoji iza ovog radijskog signala?

Što bi moglo biti iza tako čudnog radijskog signala? Najvjerojatnije objašnjenje, prema znanstvenicima koji su ga otkrili, jest da dolazi od neutronske zvijezde ili bijelog patuljka. No, neobična svojstva signala ne odgovaraju našem razumijevanju fizike tih dviju vrsta objekata. Neutronske zvijezde i bijeli patuljci su prilično slični, ali s nekim ključnim razlikama. Oboje nastaju iz smrti većih zvijezda, s time da originalna masa određuje hoće li nastati neutronska zvijezda ili bijeli patuljak.

Neutronske zvijezde poznate su po redovitom emitiranju radijskih valova, pa su glavni osumnjičeni. Moguće je da ovako različiti signali mogu biti proizvedeni interakcijama između njihovih jakih magnetskih polja i složenih plazma tokova. Međutim, postoji veliki problem: one obično rotiraju brzinama od nekoliko sekundi ili djelića sekunde po revoluciji. Fizički bi trebalo biti nemoguće da jedna rotira tako sporo kao jednom svakih 54 minute. Bijeli patuljci, s druge strane, nemaju problema s tako sporom rotacijom, ali kako tim navodi, “ne znamo ni za jedan način na koji bi mogli proizvesti radijske signale koje ovdje vidimo.”

Ovo nije prvi put da ponavljajući radijski signal iz svemira zbunjuje znanstvenike. Još jedan je pronađen prije nekoliko godina s ciklusom od 18 minuta, što bi također trebalo biti nemoguće. Ovaj novi nije samo daleko dulji, već i složeniji, čime se misterija produbljuje. Bilo da signal dolazi od neobične neutronske zvijezde, neuhvatljivog “bijelog patuljka pulsara” ili nečeg potpuno drugog, može se odgovoriti samo dodatnim promatranjima. “Ovo bi nas moglo potaknuti da preispitamo naše desetljećima staro razumijevanje neutronskih zvijezda ili bijelih patuljaka; kako emitiraju radijske valove i kakva je njihova populacija u našoj Mliječnoj stazi,” rekla je Caleb. Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy.