• Svemir

Svemirski teleskop Euclid otkrio više od 300.000 novih objekata u dubokom svemiru

Euclidova fotografija spiralne galaksije NGC 6744 (Izvor: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, obrada slike: J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi).

Svemirski teleskop Euclid objavio je pet novih fascinantnih fotografija našeg svemira, čime je započeo šestogodišnju kampanju za otkrivanje tajni tamne tvari, tamne energije i drugih kozmičkih misterija. Prvih pet znanstvenih fotografija našeg svemira koje je snimio Euclid, teleskop Europske svemirske agencije (ESA), upravo su otkrivene i apsolutno su zadivljujuće. Fotografije, snimljene tijekom samo 24 sata promatranja, prikazuju svjetlucave galaksija, šarene oblake plina i jednu od najvećih poznatih spiralnih galaksija u dosad neviđenim razinama detalja. Snimanjem tisuća ovakvih fotografija tijekom sljedećih šest godina, svemirski teleskop će katalogizirati trećinu cijelog noćnog neba i snimiti više od milijardu galaksija starih do 10 milijardi godina, prema ESA-i.

“Ovaj svemirski teleskop ima za cilj riješiti najveća otvorena pitanja u kozmologiji”, izjavila je Valeria Pettorino, znanstvenica na projektu Euclid. “A ova rana promatranja jasno pokazuju da je Euclid više nego sposoban za taj zadatak.” Lansiran u orbitu 1. srpnja 2023., Euclid je dizajniran za snimanje širokokutnih slika kako bi znanstvenici mogli istraživati dva najtajanstvenija sastojka svemira: tamnu tvar i tamnu energiju. Znanstvenici smatraju da tamna tvar i tamna energija zajedno čine oko 95% svemira, ali ne reagiraju sa svjetlom pa se ne mogu izravno detektirati. Umjesto toga, znanstvenici proučavaju ove tajanstvene komponente promatrajući kako one djeluju na vidljivi svemir oko sebe: Tamna tvar može se vidjeti promatranjem njezinih gravitacijskih efekata na galaksije, a tamna energija kroz silu koja potiče ubrzano širenje svemira.

Snimajući fotografije svojim sofisticiranim instrumentima, Euclid će pomoći znanstvenicima da otkriju karakteristične tragove iskrivljene tvari stvaranjem dvije karte – jedne gravitacijskog lečenja galaksija koje bi moglo otkriti tamnu tvar i druge materijalnih šok valova zvanih barionske akustične oscilacije koje mogu mjeriti tamnu energiju. Osim što imaju ogromnu znanstvenu vrijednost, Euclidove slike su i zadivljujuće.

Evo vodiča kroz pet fotografija objavljenih u četvrtak, 23. svibnja.

Euclidova nova fotografija  Abell 2390 (Izvor : ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, obrada slike: J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi).
Euclidova nova fotografija Abell 2390 (Izvor : ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, obrada slike: J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi).

Prva Euclidova fotografija prikazuje galaksija Abell 2390, gigantsku skupinu od 50.000 galaksija smještenih u zviježđu Pegaza, udaljenih 2,7 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje. Slika prikazuje “svjetlost među nakupinama” od zvijezda koje su iščupane iz svojih matičnih galaksija i svijetle kao usamljeni svjetionici u međuzvjezdanom prostoru. Mjerenjem iskrivljenja svjetlosti oko ogromnih galaksija poput ove, Euclid može pomoći otkriti količinu i raspodjelu nevidljive tamne tvari u svemiru.

Druga fotoggrafija, galaksija Abell 2764, udaljena milijardu svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Feniks, prikazuje stotine galaksija unutar halo tamne tvari, s nekim galaksijama koje spiralno kruže jedna oko druge.

Euclidova fotografija Abell 2764 (Izvor: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, obrada slike: J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi).

Ova zadivljujuća fotografija odrazne maglice Messier 78, smještene 1.300 svjetlosnih godina daleko unutar zviježđa Orion, prikazuje zvijezde koje se formiraju između vibrantnih vlakana plina i prašine. Više od 300.000 novih objekata otkriveno je moćnim infracrvenim okom Euclida na ovoj slici, uključujući mlade zvijezde i izbačene lutajuće planete.

Zadivljujuća odrazna maglica Messier 78 bila je jedan od prvih ciljeva svemirskog teleskopa Euclid. (Izvor: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, obrada slike: J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi).

Ova fotografija prikazuje masivnu spiralnu galaksiju NGC 6744, smještenu 30 milijuna svjetlosnih godina daleko unutar Lokalnog skupa — super-skupa od više od 20 blisko povezanih galaksija kojima pripada i Mliječna staza. Euclidova fotografija uhvatila je prethodno neotkrivenu patuljastu galaksiju koja kruži oko svog većeg susjeda. Proučavanjem ovog područja, znanstvenici se nadaju razumjeti kako se zvijezde formiraju unutar galaksija i otkriti ulogu koju spiralne strukture igraju u tom procesu.

Zadnja slika prikazuje skupinu Dorado, skupinu galaksija udaljenu 62 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Ove galaksije koje se bore zaključane su u složenom plesu, na kraju kojeg će se sudariti i spojiti.

Euclidova fotografija sudarajućih galaksija iz skupine Dorado (Izvor: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, obrada slike: J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi).

Ovih pet fotografija dio su Euclidovih ranih promatranja, a u narednim godinama pridružit će im se mnoge druge fotografije. “Oni samo nagovještavaju što Euclid može učiniti”, rekla je Pettorino. “Veselimo se još šest godina podataka koji dolaze!”