• Svemir

Svemirska letjelica Psyche lansirana prema tajanstvenom i rijetkom metalnom asteroidu

U petak je NASA lansirala svoju svemirsku letjelicu Psyche na šestogodišnje putovanje prema rijetkom asteroidu prekrivenom metalom. Dok su većina asteroida obično stjenoviti ili ledeni, ovo je prvi pokušaj istraživanja metalnog svijeta. Znanstvenici pretpostavljaju da bi ovaj asteroid mogao biti ostatak jezgre ranog planeta, a njegovo istraživanje moglo bi pružiti uvid u nedostupne unutrašnjosti Zemlje i drugih stjenovitih planeta.

SpaceX je lansirao svemirsku letjelicu Psyche u oblačnom prijepodnevu s NASA-inog Kennedy Space Centera. Letjelica, nazvana po asteroidu kojeg prati, trebala bi doći do ovog ogromnog objekta sličnog krumpiru 2029. godine.

Znanstvena Oduševljenost

“Ovo je uzbudljivo,” izjavila je Laurie Leshin, direktorica NASA-inog Jet Propulsion Laboratory. Jim Bell s Arizonskog državnog sveučilišta, član tima Psyche, dodao je: “Do sada je to bila sjajna vožnja.”

Nakon desetljeća posjeta dalekim svjetovima stijena, leda i plina, NASA je uzbuđena zbog istraživanja svijeta obavijenog metalom. Psyche je najveći od devet ili više do sada otkrivenih metalno bogatih asteroida, koji orbitira oko Sunca u vanjskom dijelu glavnog asteroidnog pojasa između Marsa i Jupitera.

Očekivanja od Istraživanja

Znanstvenici su, koristeći radarske i druge opservacije, utvrdili da je asteroid velik—širok oko 232 kilometra i dug 280 kilometara, te vjeruju da je prepun željeza, nikla i drugih metala. Lindy Elkins-Tanton s Arizonskog državnog sveučilišta izrazila je uzbuđenje zbog mogućnosti proučavanja metalne jezgre slične Zemljinoj.

Analiza asteroida mogla bi pomoći u razumijevanju osnovnih pitanja poput nastanka života na Zemlji i čimbenika koji čine naš planet pogodnim za život.

Planovi Misije

Sveučilište Arizona vodi ovu misiju vrijednu 1.2 milijarde dolara u ime NASA-e, koristeći zaobilaznu rutu do asteroida. Svemirska letjelica će proći pokraj Marsa 2026. godine za gravitacijsko ubrzavanje, a 2029. godine će pokušati ući u orbitu oko asteroida, gdje će ostati barem do 2031. godine.

Svemirska letjelica koristi solarni električni pogon, s eksperimentalnim komunikacijskim sustavom koji koristi lasere umjesto radio valova, što bi moglo proširiti protok podataka iz dubokog svemira na Zemlju.

Iako je svemirska letjelica trebala biti lansirana godinu dana ranije, kašnjenja u testiranju letačkog softvera odgodila su misiju. Sada se očekuje da će Psyche stići do asteroida 2029. godine, iste godine kada i druga NASA-ina svemirska letjelica planira doći do drugog asteroida dok prolazi pokraj Zemlje.