Supermasivna crna rupa razdire ogromnu zvijezdu

Ilustracija najsjajnijeg objekta na nebu

Daleka zvijezda, umire vatrenom i dramatičnom smrću, rastrgana supermasivnom crnom rupom u zaboravljenom kutku neba. ZTF20abrbeie prolazni je fenomen koji se promatra na nebu, karakteriziran dramatičnim pojavljivanjem, nestankom ili promjenom tijekom relativno kratkog razdoblja. Danny Milisavljevic, docent fizike i astronomije na Sveučilištu Purdue, smatra ovaj fenomen najenergičnijim kojeg je ikad susreo, s tisuću puta većom svjetlinom od najsvjetlijih supernova.

Nadimak, ovom kozmičkom fenomenu je Stravična Barbie

Objektu je, kao i svim promatranim, dodijeljeno nasumično ime kada je otkriven. Zove se ZTF20abrbeie ili, kako je astronomi od milja zovu, “Stravična ili zastrašujuća Barbie”. Barbie zbog svoje alfanumeričke oznake i “zastrašujuće” jer, kako je izjavio Milisavljević, “toliko je izvanredan; njegove karakteristike su zastrašujuće.”

Smrt zvijezde u kandžama crne rupe

Istraživači, uključujući doktorandicu Bhagyu Subrayan, analizirali su podatke i zaključili da svijetli, dugotrajni prolazni fenomen predstavlja crnu rupu koja konzumira zvijezdu. Vjeruje se da su ogromne gravitacijske sile crne rupe, poznate kao plimska razaranja, razdvojile zvijezdu u procesu zvanom “špagetifikacija”. Taj ekstremni događaj rezultirao je najsvjetlijim prolaznim fenomenom ikad promatranim u svemiru, koji traje nezapamćeno dugo.

Skrivena u podacima teleskopa godinama

Iako je “Stravična Barbie” prvi put opažena 2020. godine, ostala je nezapažena zbog svoje krajnje udaljenosti i lokacije na zanemarenom dijelu neba. Koristeći AI motor nazvan Recommender Engine For Intelligent Transient Tracking (REFITT), laboratorij Milisavljevica otkrio je anomaliju u opservacijama nekoliko teleskopa širom svijeta, uključujući Zwicky Transient Facility na Palomar opservatoriju u Kaliforniji.

Nezapamćeno trajanje i svjetlina

“Stravična Barbie” nije samo redove veličina svjetlija i energetski jača od bilo kojeg drugog zabilježenog prolaznog fenomena, već i znatno dulje traje. Dok većina prolaznih fenomena traje tjednima ili mjesecima, ovaj fenomen traje više od 800 dana i možda će biti vidljiv i narednih godina. Zbog zakona relativnosti, stvarni događaj možda je trajao kraće, ali svjetlost koja do nas dopire čini se da traje gotovo dvostruko duže.

Buduća istraživanja i implikacije

Otkriće “Stravične Barbie” otvara vrata za daljnja istraživanja ovakvih fenomena i njihovog utjecaja na naše razumijevanje svemira. Ovaj nevjerojatan događaj može pružiti uvide u mehanizme koji pokreću supermasivne crne rupe i njihovu interakciju s okolnim zvijezdama.

Proučavanje “Stravične Barbie” može također pomoći astronomima u razumijevanju kako se zvijezde razvijaju i umiru te kako se materijal iz uništenih zvijezda reciklira i ponovno koristi za formiranje novih zvijezda i planetarnih sustava. Također, otkriće ovog nevjerojatnog fenomena naglašava važnost razvoja novih tehnika i alata za analizu podataka teleskopa kako bi se otkrili do sada neviđeni kozmički događaji.